Ska jag vara skämtsam så skulle jag kalla denna för mig okända svamp för en tjuvbetäckning mellan en blodriska och en brödticka… :-)
I form och storlek och växtsätt som en brödticka. Hittades dock ganska ensam, inte i någon större samling. Vid brott avger svampen en orange saft och är orange i brottytan. Ytan på svampen har i likhet med blodriskan grönaktiga fläckar. Luktade milt och gott. Jag har trots ganska frekvent svampplockande i många år aldrig sett nåt liknande!
Fyndet gjordes förra året och bilderna blev sådär, men ni ser nog.
Ideer?
Hej!
Det är precis som Franco säger en parasitsvamp som angriper blodriskan. Det är däremot inget mögel, utan en kärnsvamp (ascomycet med slutna fruktkroppar). Tror den heter blodrissnylting, Hypomyces lateritia.
Intressant är att man på flera håll, bl a i USA, äter blodriskor som är angripna av en släkting till våran blodrisksnylting. De angripna svamparna är fasta i konsistensen och kallas “lobster mushroom”:
http://botit.botany.wisc.edu/Toms_fungi/aug2001.html
Njaaa, det blev bara så när jag laddade upp tre bilder… Alternativet hade varit att jag (som jobbar i photoshop) hade lagt ihop tre bilder till en redan innan uppladdningen. Det är väl vad jag skulle rekommendera om man har någon form av bildbehandlingsprogram. Samtidigt som man ser till att storleken och upplösningen är lämplig.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.