0 386 visningar

5 svar

Hjälp att identifiera

Sofia

21 aug 2010 kl. 15:56

Hej!

Jag har hittat svamp i skogen, som jag tror är mandelskivling. Kan någon hjälpa mig att identifiera? Den är mild i smaken, inte pepprig, och foten är helt vit.

Tack!
Sofia

brun svamp

0

Irene A

21 aug 2010 kl. 16:22

Ja, det liknar mandelkremla.

Men du, bilden har bättre skärpa på gardinen än på svampen.
Kolla om du har något makroläge på kameran - eller håll lite längre avstånd, så blir motivet inte så suddigt.

0

Jan A, Uppsala

21 aug 2010 kl. 16:47

Mandelkremlan är inte skarp.

0

Irene A

21 aug 2010 kl. 20:46

Kan man kalla den oskarp då? :-)

0

Hans v E

21 aug 2010 kl. 21:52

Men Sofia trodde ju det var mandelskivling! (Jag menar att man måste rätta ett sånt fel, annars kan ju folk börja tro att det finns en mandelskivling, vilket blir mycket förvirrande!).

0

Jan A, Uppsala

21 aug 2010 kl. 22:28

Irene, jag tyckte inte att det borde behövas några “flintecken” efter mitt lakoniska meddelande!
Och Hans får väl bekväma sig att läsa våra mandelkremlesvar också!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone