Jag försöker få namn på svamparna som växer på tomten, men det är inte lätt. Den här växer i gräsmattan under buskar. Ek finns också i närheten. Den doftar väldigt stark, sötaktigt påträngande, ganska obehagligt tycker jag. Sporerna är citronformade, ca 11 x 6 my. En gissning är doftfränskivling. Men Irene, eller någon annan som läser detta, jag såg på din hemsida att du skiljer på H. sacchariolens och H. pallidoluctuosum och av dina bilder liknar min bara den senare. I Funga Nordica och Dyntaxa är de synonymer. Finns nyare rön?
Tacksam för förslag om vilken art detta är.
Hej Karin.Pallidiluctuosom bestämdes av någon i fält när vi var på på södra Gotland under smf-veckan år 2000,av vem har jag glömt.Den växte i hundratal och var liten,Har senare även funnit den i Borlänge.Den andra var betydligt större och köttigare och bestämdes med danska the genus hebeloma.Lukten är ju densamma,så det är nog två olika former.Det troliga är att det ska ändras på hemsidan.Hälsningar Sören
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.