0 1868 visningar

8 svar

Aspsopp eller annan strävsopp?

alex

21 aug 2010 kl. 18:08

Jag är 99% säker på att det är en aspsopp, någon/några som kan bekräfta det?

Den andra bilden visar svampen under pågående torkning. Är det förresten lämpligt att torka strävsoppar, förstörs de av torkningen eller blir de godare?

strävsopp

0

Jan A, Uppsala

21 aug 2010 kl. 18:15

Den är svartfjällig och då brukar det vara tegelsopp - som växer ihop med björk.

0

MariaW

21 aug 2010 kl. 18:18

Tycker den har lite mycket svarta filttofsar för att vara aspsopp, tycker även att den blånat lite för mycket för att vara den. Bifogar en bild från egna gräsmattan för jämförelse.

Tror mer på tegelröd björksopp.

0

alex

21 aug 2010 kl. 18:27

Tofsarna var mestadels vita från början, men efter att jag plockat den så svartnade dem ungefär där jag hållit i den. Tofsarna svartnade också ganska mycket på den sida som svampen låg på när den var i papperspåsen.

0

Irene A

21 aug 2010 kl. 18:28

Det kan vara bra att veta att det finns två former av aspsopp, en med mörka tofsar, ofta med en rödbrun ton på foten (aurantiacum), och en som är helt vit på foten (albostipitatum).

På riktigt unga exemplar är det lätt att se skillnad på aspsopp och tegelsopp. Tegelsoppen har då mörkgrå rörmynningar, aspsoppen gräddfärgade.

0

Irene A*

MariaW

21 aug 2010 kl. 18:39

Tack för klargörandet, visst inte att det fanns två varieteer av aspsopp.

Då är det sannerligare den senare formen du nämnde, albostipitatum, som jag har i min trädgård då hela foten är vit (även den del som är under jord).

0

alex

21 aug 2010 kl. 19:41

Ok, då är det en aspsopp, eftersom den hade gräddfärgade rör. Tackar.

Nu återstår bara att ta reda på vilken mat som passar bäst med torkad aspsopp :)

0

BirgittaD

21 aug 2010 kl. 22:32

Tack Irene

Jag hade tvärsäkert sagt tegelsopp på den, men man lär så länge man lever. Smakmässigt är det väl ingen skillnad kanske.

0

Jan A, Uppsala

21 aug 2010 kl. 22:41

Om jag är läskunnig Birgitta, så har ingen annan än alex sagt att det ÄR aspsopp.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone