0 780 visningar

20 svar

Två taggisar och en ramaria

Fritjof Gbg

21 aug 2010 kl. 20:58

Första serien är uppföljning från förra veckan.
dom har ändrat utseende ganska mycket.Björk(Som jag glömde nämna sist)Och ek närmast,ca tio m till bok och klen gran.
Bild 1.Från förra veckan.
Bild 2,3.Idag.
Det lutar väl åt zontaggsvamp?

0

Fritjof Gbg

21 aug 2010 kl. 21:09

Serie två.
Bara några meter från dom i första serien hittade jag en tagg till.
Mycket bitter smak och ganska stark lukt som jag inte kommer på något som det påminner om.
Kan det vara bitter taggsvamp?Växtplatsen verkar ju inte helt rätt.

0

Fritjof Gbg

21 aug 2010 kl. 21:15

Sista serien.
En gul ramaria som det finns ett trettiotal av i samma område som taggisarna ovan.
Går det att avgöra vilken det är på bilderna?

0

Karin W

21 aug 2010 kl. 21:33

Bitter taggsvamp luktar bittermandel, precis som mandelkubb. Jag tycker inte din bild ser ut som de bittra taggsvampar jag har sett, men jag kan mycket väl ha fel.

0

Jan A, Uppsala

21 aug 2010 kl. 22:22

Jag har bilder på garanterad bitter, dock rätt mogna, här: http://svampguiden.com.digitest.biz/forum_visa.asp?inr=164486&fnr=1&sok=Jan
Tycker inte heller dina ser ut som bitrra, Fritiof.

0

Fritjof Gbg

21 aug 2010 kl. 22:30

Ni har nog rätt,jag får hoppas att någon kommer med något vettigt förslag.Jag drog till med den mest för smakens skull..

0

Elisabeth Jansson

21 aug 2010 kl. 22:39

Hej!
Visst blir det en zontaggsvamp,roligt att se den så ung,jag tror aldrig jag gjort det!

Sarcodon taggsvampen var svårare,fanns det flera fruktkroppar eller var det den enda? De ändrar karaktär så när de blir äldre.

Ramarian fingersvampen är det bokskog där den växer?
Lennart Söderberg är kanske intresserad att få tillsänt något ex. Då får du namn på den!

Gör en ny tråd och skriv fingersvamp så svarar säkert Lennart.
Mina fingersvampar har knappt kommit upp ännu mest granskog med grönsten.

0

Fritjof Gbg

22 aug 2010 kl. 08:51

Tack Elisabeth!
Det fanns två till av sarcodon taggsvampen,så den kommer att följas upp.
Fingersvamparna växer i närheten av bok,men inte bokskog.Mest ganska klen ek,björk och hassel.Bokarna är dom klart största träden i skogen,fast inte så många.

0

Lennart S

22 aug 2010 kl. 09:35

eventuellt Ramaria flavescens. Men som tidigare sagt, det går inte att säkert bestämma utan mikroskopering. Just denna art har sporer som är 8-13 µm långa med tydliga längsriktade vårtor. Söljor är vanligt förekommande vid cellernas septum.

0

Fritjof Gbg

22 aug 2010 kl. 15:43

Tack Lennart!
Jag har tyvärr inte möjlighet att mikra dom,så jag nöjer mig så.

0

Fritjof Gbg

30 aug 2010 kl. 18:35

Jag har varit och kollat taggisen i serie 2.Det har kommit upp ett tiotal till,men dom har inte blivit större.Dom första börjar bli övermogna.Dom största är ca 6cm över hatten.
Några förslag?

0

Fritjof Gbg

30 aug 2010 kl. 18:40

Jag hittade ytterligare en tagg idag:)
Det blev dåliga bilder tyvärr.Går det ändå att gissa?
Den växer i samma skog somm förra,ek,björk,hassel,gran och bok.

0

Irene A

30 aug 2010 kl. 19:04

Den sista taggisen ser ut som en Phellodon. Om fötterna är smala och svarta, bör det vara svartvit taggsvamp.

0

Fritjof Gbg

30 aug 2010 kl. 19:31

Tack Irene!
Jag slarvade och kollade inte foten.Jag kollar det imorgon för jag har nämligen semester:).

0

Fritjof Gbg

31 aug 2010 kl. 21:06

Idag var jag och den sista taggisen igen och den lilla foten den har är svart och smal,så jag skriver väl svartvit?

0

Fritjof Gbg

31 aug 2010 kl. 21:10

Idag var jag och kollade den sista…skulle det stå!

0

Taggsvamp serie 2

Elisabeth Jansson

1 sep 2010 kl. 14:57

Hej igen!

Läs om grantaggsvamp Bankera violascens.
Det som gör mig lite konfunderad är att fotbasen verkar blågrön.
Om du har gott om taggsvampar av samma sort,skär gärna igenom en uppifråpn och ned,då ser man mer karaktärer!

Den sista som du kallar svartvit kan vara svart niger,det finns svarta som är lövtunna och svarta dom är kompakta.
Det som kännertecknar svartvit är den tådsmala foten och sedan kommer fruktkroppen som också är mycket tunnaktig,påminner lite om vissa Hydnellum.
Din svartvita verkar vara “trattformad och det har jag aldrig sett svartvit vara!

0

Taggsvamp serie 2

Fritjof Gbg

1 sep 2010 kl. 17:08

Tack Elisabeth!
Dom var svåra.Grantagg passar inte riktigt,men jag har inget bättre förslag.Det står inget om smaken i min bok,den var mycket bitter.
Den sista kan vara svart ja.Det stämmer inte helt med växtplatsen,då den växer i en blockrik lövsluttning utan mossa.

0

Taggsvamp serie 2

Elisabeth Jansson

1 sep 2010 kl. 21:36

Det var en svår svamp att kunna sätta namn på!
Mitt förslag är att du skär igenom något ex fotar och kolla om den är blågrön i fotbasen,torka och spara några ex.och lämna den till någon mykolog.
Eftersom det finns ett åtgärdsprogram för fjälltaggsvampar så borde någon vara intresserad att sätta ett namn på den.
Är det i flera skogar som du har dina taggsvampar?

0

Taggsvamp serie 2

Elisabeth Jansson

1 sep 2010 kl. 21:43

Läs om rödbrun kopparsvamp Sarcodon lundellii också,men färgen stämmer inte den är först mild och sedan mkt skarp den blir inte så stor heller.
Läser i åtgärdsprogrammet Tabell 3 att det finns en “scabrosus” som växer i ädellöv.
Spännande att se om det blir ett namn!

0

Taggsvamp serie 2

Fritjof Gbg

1 sep 2010 kl. 21:55

Tack Elisabeth!
Det ska jag göra.
Det är olika skogar jag hittar dom i,fast alla jag lagt ut i denna tråd är från samma skog som är skyddad(naturreservat).
Dom jag lagt ut i tidigare trådar är från två olika skogar som inte är skyddade.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone