0 1020 visningar

9 svar

Blandade känslor

Jan A, Uppsala

22 aug 2010 kl. 07:16

I torsdags var jag till en av ”mina” lundar för en koll och möttes av miljontals snygga hjulbrosk(skivl)ingar. En lövpinnkoloni fick följa med hem.
Trollträsktrakten, med den av Uppsala universitetsförvaltning delvis korrekt gallrade, delvis svårt och ”onödigt” sargade omgivningen:(, bjöd på en konstighet - men bara på avstånd. På den numera (för)fallna aspstam, som för några år sen inbjöd till ostronmusslingplockning med barkspade, lyste vad som såg ut att vara världens värstingvargmjölk. Så var det tyvärr inte.

0

Jan A, Uppsala

22 aug 2010 kl. 07:24

Nere i gammelskogen, en fin exkursionsskog, där slutavverkning redan är förberedd, fanns bl.a. dessa. Någon som vet?
Kalhuggningen innebär slutet för ormbären på stenblocket, violgubbarna (som jag hittade där för minst 30 år sen), en massa korktaggsvampar, min “världsvärsta” kottehättelokal m.m. m.m.
Så det gäller att hitta ett nytt smultronställe!

0

Karin W

22 aug 2010 kl. 10:23

Jan, det låter som en nyckelbiotop. Har du haft någon kontakt med Skogsstyrelsen?

0

Ove

22 aug 2010 kl. 10:27

Ser ut som Collybia peronata
(Brännagelskivling)

0

Jan A, Uppsala

22 aug 2010 kl. 13:11

Nej, inte alls Ove, men tack ändå. Brännagelskivling är det rätt gott om.

0

Karin!

Jan A, Uppsala

22 aug 2010 kl. 13:21

Duger inte som nyckelbiotop säger “skogsstyrelsen” efter att jag lockat till besök - jag skickade kartor, artlistor m.m. - i höstas tror jag det var. Jag sa då att det är de felaktiga “kraven” som gör att såna här juveler faller utanför. Området VAR bättre än de flesta nyckelbiotoper. VAR, säger jag, därför att nu i sommar har allt klenvrke fällts - för att inte vara i vägen; hassel, rönn, björk. gran…
Jag har många fler fundringar som jag dock inte vill gå ut med här.

0

Ove! Brännagelsk.

Jan A, Uppsala

22 aug 2010 kl. 14:29

Har kollat igen, och du har nog rätt, den ser helt annorlunda ut som fuktig än som torr. Sorry!
Men skickar med några bilder på torr! Den förtryckta på en av bilderna är rostbrun grynskivling.

0

Jan A, Uppsala

28 aug 2010 kl. 20:42

Var till den ljuvliga gammelskogen idag för att samla in några utställningssvampar. Funderar allvarligt på att förklara krig mot Skogsstyrelsen i Uppsala.

0

vhs

28 aug 2010 kl. 20:59

Är inte så insatt i Skogsstyrelsen och andra myndigheters verksamhet, men vad säger Kommunekolog Länsstyrelse om detta område.

0

"JAS" Helsingborg

28 aug 2010 kl. 22:51

Suck och stööönnn man blir bara så ledsen och trött:(((. All denna förstörelse för några sketna toarullar. Om man gav tusan i att plantera igen prima åkerjord med granplantager för cellulosatillverkning och i stället planterade hampa på samma mark så skulle man få 4ggr så mycket cellulosa på samma areal och en mängd värdefull skog kunde sparas. Men vem f-n lyssnar på en vanlig trädgårdsanläggare och skogsmänniska???
Nä på dom Jan, jag kan ladda åt dig.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone