I torsdags var jag till en av ”mina” lundar för en koll och möttes av miljontals snygga hjulbrosk(skivl)ingar. En lövpinnkoloni fick följa med hem.
Trollträsktrakten, med den av Uppsala universitetsförvaltning delvis korrekt gallrade, delvis svårt och ”onödigt” sargade omgivningen:(, bjöd på en konstighet - men bara på avstånd. På den numera (för)fallna aspstam, som för några år sen inbjöd till ostronmusslingplockning med barkspade, lyste vad som såg ut att vara världens värstingvargmjölk. Så var det tyvärr inte.
Nere i gammelskogen, en fin exkursionsskog, där slutavverkning redan är förberedd, fanns bl.a. dessa. Någon som vet?
Kalhuggningen innebär slutet för ormbären på stenblocket, violgubbarna (som jag hittade där för minst 30 år sen), en massa korktaggsvampar, min “världsvärsta” kottehättelokal m.m. m.m.
Så det gäller att hitta ett nytt smultronställe!
Duger inte som nyckelbiotop säger “skogsstyrelsen” efter att jag lockat till besök - jag skickade kartor, artlistor m.m. - i höstas tror jag det var. Jag sa då att det är de felaktiga “kraven” som gör att såna här juveler faller utanför. Området VAR bättre än de flesta nyckelbiotoper. VAR, säger jag, därför att nu i sommar har allt klenvrke fällts - för att inte vara i vägen; hassel, rönn, björk. gran…
Jag har många fler fundringar som jag dock inte vill gå ut med här.
Suck och stööönnn man blir bara så ledsen och trött:(((. All denna förstörelse för några sketna toarullar. Om man gav tusan i att plantera igen prima åkerjord med granplantager för cellulosatillverkning och i stället planterade hampa på samma mark så skulle man få 4ggr så mycket cellulosa på samma areal och en mängd värdefull skog kunde sparas. Men vem f-n lyssnar på en vanlig trädgårdsanläggare och skogsmänniska???
Nä på dom Jan, jag kan ladda åt dig.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.