Återbesök efter 9 dagar gav idag för mig överraskande besked. Inte att det var röksvampar, men att de var så små nu när de blivit stora!
Första bilden visar ett gäng där de allra största var c. 7-8 mm ”grova”. Inte så konstigt att jag inte såg småskålarna (nere till vänster) förrän på datorskärmen! De bör vara betydligt under 0.5 mm! Kommer kanske dit igen på torsdag…
Bild två visar en 8 millimeters bjässe!
Någon som vilken dvärgröksvamp det är? Finns det verkligen så små? ;)
Jag tror inte att de har växt färdigt..
Här kan du se gyttrad röksvamp i olika utvecklingsstadier:
http://botany.cz/cs/lycoperdon-pyriforme/
fast det allra tidigaste stadiet har de inte fått med.
Det kommer här istället:
Uppföljningen blev inte som jag hoppats på, snarare som jag fruktat. Bor man på en rutten björkbit (inte gran som jag slarvigt antog i trådbörjan) på en ridstig får man väl skylla sig själv.
Så här gick det.
Ett återbesök efter 20 dagar visade att livet var farligt för de vårtiga röksvampbarnen. Ett av dem hade iaf substratkontakt…
Men efter ytterligare 4 dagar var det kört - så det bidde tyvärr inte nån bildserie!..:((
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.