Jag tror också på sammetstaggsvamp,jag har dock aldrig sett den med droppar,men i Rymans svampbok så tror jag att den är avbildad med det.
Sammetstaggsvampen tillhör taggsvampar som är med i åtgärdsprogrammet.
Googla på fjälltaggsvampar så får du fram ett åtgärdsprogram på sarcodon taggsvampar,där finns också bilder och mycket att lära sig om att särskilja dem åt!
Bra att det sitter kvar taggsvampar av den andra sorten,det är lättare att se när de blivit lite större!
Tack Elisabeth!
Intressant!Vart ska man rappotera att man hittat en?
Det finns även orange taggsvamp och dofttaggsvamp och den vi kallade miss piggy i en tråd förra året.Alla dessa på ca 30 m2.
Jag funderar på om “miss piggy"kan vara sametstagg med.Den växte ca 2 m från årets.Jag har sett den missväxt,eller vad man ska kalla det flera år innan då jag mest var intresserad av matsvamp,Årets är ju lite missväxt den med?
Bifogar två bilder från förra året för att friska upp minnet.
Ursäkta trippelsvaret, det var väldigt segt och gick tydligen iväg flera gånger. Jag tror också att “miss piggy” kan vara sammetstaggsvamp - utsidan av foten ska vara orange, men det är lite svårt att se på bilden. Kul med lokalen, typisk “hot-spot” där många spännande taggsvampar kan samsas på en liten yta.
Hej!
Miss Piggy har jag missat sedan tidigare,det är nog sammet också.
Jag hade en K-J som kom med en massa fruktkroppar på en och samma stammen,det måste ha varit mycelet.
Du kan rapportera till någon mykolog eller artdatabanken (mycket komplicerat)jag har inte lyckats än eller skriv listor och skicka dit i pappersform.
Det är roligt med taggsvampar!
Nu försvinner jag bort några dagar får se om jag har tillgång till internet!
Men du kan få tips av fler på forumet angående rapportering.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.