Har hittat något som för mitt otränade öga ser ut som champinjoner med distinkt bläcklila skiftningar på. Lite skiftningar åt gult också. Knubbiga med kraftig fot och “slöja” (?) över skivorna (beiga?). Köttet är gulaktigt. Har inte för avsikt att äta dem, då jag tycker de “ser” giftiga ut med den lila färgen. Men tyckte de såg så speciella ut o skulle vilja veta vad det är. Någon som känner igen beskrivningen?
Vet inte mer om den än jag läst mig till. Utbredningen av rosenchampinjon är sydlig, eventuellt trivs den bäst nära kusterna. Har sett en bild på den från betade strandängar på Öland.
Den ska lukta något i stil med bittermandel eller jodoform - står varken som giftig eller ätlig i mina böcker…
http://www.assfor.it/funghi/agaricus_porphyrizon.htm
En annan art som liknar den i färgerna - blekröd dvärgchampinjon - är liten och spinkig, men vanligare.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.