Hej,
har fått med mig hem Karl-Johan-svamp för första gången i mitt liv. Har tidigare hållt mig till kantareller, trattisar och trumpeter.
Men sprang över 4-5 stycker karl-johan och i brist på kantareller tog jag med de hem.
Eller rättare sagt, jag lämnade två tre riktigt stora i skogen för att de var gulgröna under hatten och såg ut att ha blivit dåliga. Men på bilderna nu ser jag att de kanske var ett misstag?
Några frågor:
Borde jag tagit med de hem och skurit bort det?
Äter man både hatt och fot?
Hur tillagar man dessa bäst?
Någon som har ett gott recept får gärna länka!
Tack på förhand!
Nu hade du inte fått med bilder så svaret blir på den info som du gett. Om en sopp är mjuk och gammal så lämnar jag den kvar. Jag knackar lätt på hatten med knivhandtaget, är det stumt så lämnar jag svampen. Andra plockar dem och äter rubbet. En smaksak.
Jag äter både hatt och fot.
Om du ska spara svampen så lägg den i en torr stekpanna och ånga av vätskan nästan helt, kyl och frys in. Eller torka i tunna skivor vilket jag föredrar. Jag tycker det förbättrar konsistens och smak.
Ska du äta den direkt så dela i bitar eller skivor efter smak, lägg i en varm stekpanna med lite olja och stek tills vätskan försvinner, tillsätt smör, salta lätt och stek färdigt. De ska bli gyllenbruna och lite knapriga i kanterna. För den godaste sås så skivar du i lite lök, gärna chalottenlök, och häller på tjock grädde som får koka in. Sök på receptsidan så hittar du mycket gott!
Okej tack för svaren!
Jag har tagit några bilder på hatten.
Den ena kändes färskare och var mindre missfärgad där under. Den mindre på bilden är lite gulgrön under och känns lite mjukare och som att den kankse är lite dålig.
Ska man sköra bort dessa delar av svampen?
den större känns färskare
Om rörlagret blivit gulgrönt så skär jag bort det och äter det inte. Rörlagret är alltså det lite tvättsvampsliknande som är under svampköttet i hatten.
Om jag skall torka svampen och rörlagret är fast och inte så tjockt, så får det vara kvar ifall det ser helt oangripet ut. Mycket av smaken sitter i rörlagret.
Men om jag skall steka färsk svamp tar jag bort rören på alla utom små svampar, för annars blir det liksom slemmig konsistens på svamprätten. En del tar även bort hatthuden för att slippa slemmighet.
Om rörlagret blivit gulgrönt så skär jag bort det och äter det inte. Rörlagret är alltså det lite tvättsvampsliknande som är under svampköttet i hatten.
Om jag skall torka svampen och rörlagret är fast och inte så tjockt, så får det vara kvar ifall det ser helt oangripet ut. Mycket av smaken sitter i rörlagret.
Men om jag skall steka färsk svamp tar jag bort rören på alla utom små svampar, för annars blir det liksom slemmig konsistens på svamprätten. En del tar även bort hatthuden för att slippa slemmighet.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.