Jag har sökt i tidigare trådar, men inte hittat det jag sökt. Jag smakade, dumt nog, på en lite okänd kremla igår. Det var en gråaktig liten och tunn typ. Jag vet egentligen att det borde vara starkt, men ja, jag lyssnade på poddad radio samtidigt och var nog mer koncentrerad på Björklunds planer för grundskolan än på vad jag stoppade i munnen. Ja resultatet var naturligtvis ett klart övertygande ett. Det brännde och smärtade rätt ordentligt och först nu, drygt ett dygn senare börjar jag återfå full känsel i tungan. Jag har alltid trott att Nässelkremla var just denna grå kremla (vilket naturligtvis gör mitt provsmakande än mer underligt) men nu när jag googlat runt bland nätets alla bilder på dessa så ser ju de klart mer grova ut och bruna på hatten. Detta var en mer späd och klart tunnare svamp. till formen påminde den mest om en späd grönkremla men färgen var ljust grå, någon svag röd skftning i det grå på ett par fläckar. Växtplatsen var en sandig blandskog och det hade regnar i flera dagar innan så färger är ju lite vanskliga då.
Jag tror jag gärna är annonym just med tanke på det aningen korkade tilltaget att provsmaka vad jag själv skulle ha identifierat som en nässelkremla… Jag kan passa på att utfärda en varning för poddradiolussnande i samband med svampplockning!
Med risk för att åter igen göra bort mig…
I den bok jag själv just nu har framför mig står det att Nässelkremlan har en skarpt brännande smak och att den inom ()är giftig. Kan själv inte mkt om kremlor ännu men en som tydligen bedövar smaksinnet helt i flera minuter är Pepparkremla, Russula badia. Verkar dock inte stämma in på din beskrivning. Det står att pepparkremlan kan förväxlas med mandelkremlan.
För att få bättre förslag än från mig bör du även lägga upp en bild så det blir lättare med identifiering. Det finns många olika kremlor med skarp smak ute i skogarna:)
För mig är nässelkremlan en av de arter som är lättast att känna igen, just för den nästan rent grå hattfärgen (lite brun ton i det grå kan den ha).
När man googlar, hittar man många bilder med missvisande färger, men den här tycker jag är bra:
http://www.stridvall.se/fungi/gallery/Russula/MINA0210
Ja, den provsmakade kremlan kom aldrig på bild, tyvärr, men min “Nässelkremla” var klart ljusare och spädare än den på bilden. Men jag ska försöka ta mig ut till helgen, växer säkert fler “Nässelkremlor” i närheten, får ta ett kort då.
Tack för snabba svar i alla fall =)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.