0 353 visningar

11 svar

Vill gärna ha hjälp

Helena i Lund

23 aug 2010 kl. 05:52

Jag hittade igår 2 soppar, som var riktigt citrongula, och de blånade direkt, ganska kraftigt, vid beröring. Har kollat på blåsopp, men de verkar inte vara lika gula som dessa. Någon som vet?

0

Helena i Lund

23 aug 2010 kl. 06:01

Hittade dessutom ca 10 kg KJ, varav hälften var små fina knoppar! Torken går på högvarv!

0

anithau

23 aug 2010 kl. 07:22

Helt sanslöst och grattis till kalleskörden.

0

Irene A

23 aug 2010 kl. 08:01

Ser ut som gul blodsopp, Boletus luridiformis var. discolor - kan även hittas under namnet Boletus junquilleus.

0

Helena i Lund

23 aug 2010 kl. 18:14

Gul blodsopp?!? Fasen då, jag lät bägge svamparna gå på komposten.. ;)
Jaha, om den dyker upp igen, ska man plocka eller låta stå? Plockar och äter gärna den vanliga blodsoppen.

Tack Anitha, jag fick fullständig feber i skogen!!

0

Helena i Lund

23 aug 2010 kl. 18:35

Har lagt in den gula blodsoppen i rapporter.

0

Egon

23 aug 2010 kl. 21:13

Grattis till gul blodsopp. Visste inte att den fanns,hade varit kul att se den. Finns bra bilder i svampcentralen som Michael Krikorev har tagit

0

Boman

25 aug 2010 kl. 16:33

Hittade gula blodsoppar nyss. I parken vid Östra Malma säteri. Flera stora men tyvärr var den lilla jag kollade rejält larvig. Men bilder fick jag! Dock är de kvar i kameran, och jag ska ut i skogen nu.
Hade inte sett dem eller hört talas om dem före det här inlägget, och hade inte vetat vad jag så utan den.
Så, Tack Helena!

0

Boman

25 aug 2010 kl. 20:25

Bild på dem.

Knallgula blodsoppar

0

Irene A

25 aug 2010 kl. 20:57

Du Boman, de där med ådernät är något annat, inte gul blodsopp.

0

Boman

25 aug 2010 kl. 21:10

Hmm, ser nätet nu på bilden. Vad kan det vara? Du som är en stjärna och kan.

0

Irene A

25 aug 2010 kl. 21:34

Jag har inte koll på alla sydliga soppar, men kan gissa på eldsopp.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone