0 585 visningar

8 svar

Rödbrun Stensopp?

Michael Lundqvist

29 aug 2006 kl. 14:25

Är lite osäker på denna, då det kryllar av Brunsopp i skogen. Dessa har dock mycket kraftigare fot och ser ju i formen ut som K-J. Är det Rödbrun Stensopp, eller någon annan liknande avart?

Rödbrun Stensopp?

0

Birgitta

29 aug 2006 kl. 15:03

Är det inte tallkalle?

0

Susanne

29 aug 2006 kl. 15:20

Tycker den liknar helt klart en “rödbrun stensopp”. Även kallad “kopparfärgad stensopp” och även “tallkalle”. Alltså “kärt barn har många namn…”
Växer över hela landet men är vanligast i Svealand och Norrland, i barrskog, gärna på lavrika tallhedar.(enl.min svampbok)

0

Bo E

29 aug 2006 kl. 15:25

Ingen “avart” utan en mycket god stensopp, tycker jag.
Följde råd här på forumet och torkade en dylik i tunna skivor.
Det blev mycket gott i sås sedan.
Dock gjorde jag vissa skivor alldeles för tunna så de fastnade och blev ett med papperet de lagts på.

Att hyvla med osthyvel lär vara ett knep för lagom tjocklek och det har jag nu testat på vanlig Karl-Johan. Väntar nu på resultatet.

0

Michael Lundqvist

29 aug 2006 kl. 15:56

Det som förbryllar mig, är att de saknar ett tydligt ådernät på foten, är snarare flammig. Köttet blånade först svagt vid snitt, men efter en stund återgick det till vitt. Dessa tre stod också väldigt tätt ihop. Satt fast i varandra under mark. Men, men…Stensopp som Stensopp, goda på tallriken är dom ändå! Kolla in resten jag hittade samtidigt, under “Soppserenad” längre ner på denna sida.

0

Michael L

29 aug 2006 kl. 15:59

Glömde en sak: växtplatsen ligger strax öster om Göteborg (Mölnlycke), så vi pratar inte Svealand eller Norrland i detta fall. Dock växte de i barrskog.

0

Michael Krikorev

29 aug 2006 kl. 16:02

Det är nog en brunsopp med lite otypisk fot.

0

Maria N

29 aug 2006 kl. 17:07

Bo E
Jag har hyvlat K-J med osthyvel efter ett tips på forumet 2005.
Det blir suveränt resultat , dessutom snabbare torktid.

0

Bo E

29 aug 2006 kl. 17:23

Läste det nu i år också.
Bra råd förtjänas att upprepas!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone