Ofta, ofta hör och läser man i svampsammanhang att champinjoner inte är ngt för nybörjare, man ska vara jättesäker på arten osv. Varför det? Vilken är den största faran egentligen (jag tycker inte att vit flugsvamp är ngn förväxlingsrisk värd namnet egentligen)? Giftchampinjon innebär väl som mest lite magont, om ens något i tallagat tillstånd om jag har förstått det rätt. Har jag missförstått något väsentligt? Hjälp mig!
har aldrig haft problem med champinjoner heller
dock finns det ju en diskussion runt deras innehåll av tungmetaller men tydligen är det inte alls säkert att de tas upp av människokroppen utan går rakt igenom och då är ju framför allt snöbolls- och kungschampinjonerna matsvampar att rekommendera - deras doft utesluter alla förväxlingssvampar oavsett giftighet oxå tycker jag
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.