Hittade en korktaggsvamp i dag som jag inte lyckas artbestämma.
Den enda av korktaggsvamparna i min bok som den liknar är Raggluden taggsvamp, Hydnellum mirabile. Den är tydligen väldigt ovanlig så det är väl lite troligt att det är den. Lyckas tyvärr inte få något bra kort på den med min kamera, men jag hoppas att någon kan komma med något förslag till vad det kan vara.
Har tittat i mikroskopet. Sporerna är små och ganska runda med som nåt “grufs” runtomkring. Ser inte ut som knölar eller taggar utan det är en tydlig markering runt sporen innanför “grufset”. Hyferna verkar inte ha söljor.
Beskrivningarna av sporer till korktaggsvampar skiljer sig väldigt lite åt i min bok så jag tycker det är omöjligt att utifrån det se vilken svamp det är. Om hyferna ska ha söljor står det ingenting om på H. mirabile i min bok.
Nu har jag smakat på den. Den smakar mjöl. Ungefär som när man tuggar på vetekorn som man plockat på åkern.
Svampens ovansida var som täckt av ett ljust ludd som nu har mörknat nästan över allt, förmodligen för att jag har rört på det. Taggarna var också ljusa när jag plockade svampen, men har nu blivit bruna nästan överallt.
Köttet är brunt. Vet inte riktigt hur jag ska förklara zoneringarna, men jag tror det är svaga zoneringar som är ganska täta och går hela vägen medans det är några mörka zoneringar som det är ganska långt emellan. Det är även som ett nedåtgående mönster.
Är ganska säker på att det inte är dropptaggsvamp. De brukar jag hitta ganska ofta så de vet jag hur de ser ut. Om det förståss inte finns olika arter av dropptaggsvamp. De jag brukar hitta växer på tallhedar. De här växte i en mossig blandskog nära kantareller.
Det växte ganska många i olika storlekar och de såg alla likadana ut. Den där ljusa ludna ytan med mörk botten har jag aldrig sett förut. Ska försöka hitta tillbaka i morgon och försöka hitta någon med en bra kamera som kan fota åt mig. Annars får jag väl ta med till Trehörningssjö och hoppas att någon där kan identifiera de.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.