Jag undrar en sak angående hur svampar växer.
Antag att du hittat ett ställe med massor av svampar av en viss sort. Svamparna har tyvärr hunnit bli ruttna, så det är ingen idé att plocka.
Om det regnar en vecka senare, kan man förvänta sig att hitta svamp på samma ställe igen? Eller måste man vänta till nästa säsong för att de ska dyka upp igen där?
Min erfarenhet av detta är att det är olika från art till art. Vissa svampar växer under en lång period medan andra har en betydligt kortare. Om du hittar ett sådant ställe får du helt enkelt kolla upp den enskilda arten och/eller återkomma till platsen för att se ifall det kommit upp nya.
Japp, så är det. Kantareller har en lång säsong, som exempel. De kan hittas långe på samma plats, och återkommer oftast varje år. K-J och Mandelriska tex har en kort säsong, någon dag fel och man har missat dem.
Kolla på de svampar du “jagar” i svampböcker, vad står det om växtperioden och annatt där?
Tyvärr har jag ingen svampbok, men eftersom jag främst letar efter soppar och sillkremla så borde jag nog hitta något efter nästa regn.
Synd att kantarellerna har lång växttid. Gäller det förresten hela kantarellfamiljen, eller bara de gula?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.