0 622 visningar

19 svar

Hittat goliatmusseroner?

gunhild Nordås

23 aug 2010 kl. 19:54

Har någon hittat goliatmusseroner? Jag undrar om det ska bli ett goliatår? Jag har sett några få men det är nog snart tid för dom. Det har ju regnat och är svalt om nätterna.

0

Irene A

23 aug 2010 kl. 20:20

Hittills har det verkat stämma att det blir bra vartannat år. Häromkring var det riktigt bra förra hösten, så jag räknar inte med någon stor skörd i år.

0

Skogsrået i Skeå

23 aug 2010 kl. 20:22

Nej här har vi inte sett röken av någon goliatmusseron det var inte speciellt mycket i fjol heller!
Konstigt! Första åren jag plockade goliat 2005-2007 fanns det hur mycket som helst undrar nästan vad som har hänt????

0

Lena J

23 aug 2010 kl. 21:29

Jag har hittat fyra stycken i år,men hoppas att det dyker upp fler efter regnet!

0

Maria i Piteå

24 aug 2010 kl. 10:08

Det finns massor av goliat omkring Piteå just nu. Per-Axel Karlsson är en av de som plockat mycket.

0

bjärven

25 aug 2010 kl. 23:00

riktigt fin eller hur!

goliatmusseron

0

Bohuslän

Birgitta F

8 sep 2010 kl. 12:44

Hej alla Nu har mina goliatmusseroner kommit den ena var dessvärre utväxt och utblommad men den här är jag väldigt glad över

Goliatmusseron i Hällevadsholm bohuslän

0

Bo E

8 sep 2010 kl. 14:49

oj bohuslän

det vore väl katten om man inte skulle kunna hitta den i nerike då

?

0

Gunnar

8 sep 2010 kl. 14:58

Bo E: När den går att hitta i södra Småland och Danmark så lär det nog gå alldelse utmärkt att hitta den i Närke:

http://goliatmusseron.blogspot.com/2008/07/vxtplats-fr-goliatmusseron-i-mellersta.html

0

mats Insjön

8 sep 2010 kl. 17:29

Har du letat i Mogetorp,Hålahult.
Jag skulle kolla där om jag hade bott kvar i Örebro.

0

klas jaederfeldt

8 sep 2010 kl. 21:40

man brukar hitta den vid Järna gruvor på ett 10 tal ställen

0

Klas

Thomas i södertälje

8 sep 2010 kl. 22:37

Om du har lust o tid nån gång så får du gärna ha en liten “svampkurs” med mig?! skulle vilja lära mig lite mer sorter o dess växtplatser. Vi kan gärna gå i mina svampmarker så jag får lära mig vad som finns där. Maila mig om du har lust. thomas.aik@hotmail.com

0

Anita S

8 sep 2010 kl. 22:52

Såg goliatmusseroner på flera ställen i Härjedalen på väg hem från Borgsjö.

0

Birgitta F

9 sep 2010 kl. 17:39

För min del så dök dom bara helt plötsligt upp på mina vanliga marker i Bohuslän så jag har just nu 2 lokaler…förra hösten gav jag mig ut på seriös goliat-jakt men det gav inget som helst resultat. För min del känns det bra att ha 2 ställen att skörda på , sen kan man ju ha tur igen

0

Goliatfantast /Luleå

9 sep 2010 kl. 21:09

För tips kan jag rekommendera denna sida.

http://www.goliatmusseron.blogspot.com/

0

gunhild i Kåddis

9 sep 2010 kl. 21:23

På mina tallhedar skulle det behövas mycket regn, där är kruttorrt och dåligt med svamp. Jag har nog hittat dom goliat jag ska för i år om inget händer.

0

Hoppsan

Irene A

13 sep 2010 kl. 17:25

Vi tog en tur till tallhedarna i Nordmaling för skojs skull, och blev överraskade över att ingen annan redan hade plockat goliatmusseronerna.
Det var några dagar för sent för bästa japankvalitet på svamparna, men de duger åt oss :-)

0

Hoppsan

Irene A

13 sep 2010 kl. 17:25

Hm, jag ville ju bifoga bilder..

Goliatskörd och rotfingersvamp från tallheden

0

Hoppsan

Gula

13 sep 2010 kl. 17:47

Oj så härlig skörd! :-))  Grattis Irene!!

0

Hoppsan

gunhild i Nordås

13 sep 2010 kl. 18:09

Kul Irene. Jag har också kollat tallheden i dag. Det var i alla fall mjukt att gå där efter regnet, men endast några få goliatmusseroner som var ganska små. Inte en enda tallgråticka eller motaggsvamp, har det varit för torrt tro? Jag plockade några blå taggsvampar till min syster att färga med.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone