Jag bestämde en kollekt från Norrbotten (ej insamlad av mig) till denna art och har nu fått den bekräftad av Ryvarden. En vit liten resupinat sak på sälglåga. Kollekt i fint skick.
Så nu är den definitivt hittad i Sverige.
En annan rolig art i samma sändning var Antrodia sitchensis, som också finns mer i Finland än här. Norrbotten är verkligen speciellt i fråga om tickor!
Det är lustigt hur arter ibland kommer i klump. Jag har nu bestämt ännu en Antrodiella faginea, denna gång insamlad i Vaxholm (inte av mig). Substratet var sälglåga, med rester av något som kan ha varit kuddticka. Bestämningen bekräftad av Ryvarden. Nu skulle jag bara vilja hitta arten själv också!
En liten, gräddvit, resupinat ticka som enligt Niemeläs tickflora främst förekommer på sälg, hägg, asp eller hassel men någon gång även på andra lövträd. Den växer på ved som rötats av framför allt sälgticka, kuddticka eller aspticka, ibland kantöra eller stor hjortticka.
I Finland är den sparsamt och fläckvis förekommande men inte direkt sällsynt.
Okey, men den har inget svenskt namn ?
Ibland när jag strosar i skogen tänker jag på att jag missar mycket därför att kunskaperna inte räcker till. Kanske att man ser en svamp som är sällsynt fast man inget begriper ? Att lägga ut för många frågor är inte heller så populärt vad jag förstår och ibland får man inget svar fast jag tror att många kan.
En reflektion är att ingen vill säga något ifall att det ev. kan vara fel, men vadå, då blir den person snart rättad :)
Det är ju genom att fråga man kommer till klarhet, eller hur ?
Inget svenskt namn än så länge, och ingen bild på webben har jag hittat. Den finns avbildad och beskriven i Niemeläs tickflora - en mycket vacker bok på finska.
Ser i en annan tråd att du hittat kuddticka. Spana efter vita platta svampar med ganska små porer på samma trädstammar! Hittar du någon sådan kan det mycket väl vara en Antrodiella faginea.
Nu vet jag inte vad jag skall tro på följande länk (rysk) finns det bilder som visar inte bara en respunit ticka utan här syns även en vit vacker fruktkropp!? Stämmer detta inte med verkligheten?
http://mycoweb.narod.ru/fungi/ODG/ODG25.html
Båda de kollekter som jag har sett har varit helt resupinata. Niemelä skriver (med reservation för missförstånd, min finska är på nybörjarstadiet): “vanligtvis resupinat, men ibland utvecklas små hattar på fruktkroppens kant”.
Även i den finska bildsvit som jag länkade till fanns en bild där svampen hade hattar.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.