0 750 visningar

18 svar

Antrodiella faginea

klas jaederfeldt

23 aug 2010 kl. 21:52

har bestämmt en “trolig” Antrodiella faginea åt en kille i Katrineholm, synd bara att frk.inte är så justa att man kan vara bergsäker, den lär ju inte vada hittad i sverige, men ganska vanlig i finland

0

Frida T

24 aug 2010 kl. 07:37

spännande!

0

Skogsfrun i Obbola

28 jan 2011 kl. 08:07

Jag bestämde en kollekt från Norrbotten (ej insamlad av mig) till denna art och har nu fått den bekräftad av Ryvarden. En vit liten resupinat sak på sälglåga. Kollekt i fint skick.

Så nu är den definitivt hittad i Sverige.

En annan rolig art i samma sändning var Antrodia sitchensis, som också finns mer i Finland än här. Norrbotten är verkligen speciellt i fråga om tickor!

0

Tina Nordberg

28 jan 2011 kl. 10:11

Kul med nya arter.Grattis svampsverige.
Den finns säkert i massor här hos mig, bara jag hittar dem ;)

0

Skogsfrun i Obbola

14 mar 2011 kl. 13:17

Det är lustigt hur arter ibland kommer i klump. Jag har nu bestämt ännu en Antrodiella faginea, denna gång insamlad i Vaxholm (inte av mig). Substratet var sälglåga, med rester av något som kan ha varit kuddticka. Bestämningen bekräftad av Ryvarden. Nu skulle jag bara vilja hitta arten själv också!

0

Lena M

14 mar 2011 kl. 15:38

Och vad är det, hittar ingen info. :)

0

lena

klas jaederfeldt

14 mar 2011 kl. 17:09

det är en relativt nybeskriven ticka

0

lena

Skogsfrun i Obbola

14 mar 2011 kl. 18:40

En liten, gräddvit, resupinat ticka som enligt Niemeläs tickflora främst förekommer på sälg, hägg, asp eller hassel men någon gång även på andra lövträd. Den växer på ved som rötats av framför allt sälgticka, kuddticka eller aspticka, ibland kantöra eller stor hjortticka.

I Finland är den sparsamt och fläckvis förekommande men inte direkt sällsynt.

0

lena

Lena M

14 mar 2011 kl. 18:49

Okey, men den har inget svenskt namn ?

Ibland när jag strosar i skogen tänker jag på att jag missar mycket därför att kunskaperna inte räcker till. Kanske att man ser en svamp som är sällsynt fast man inget begriper ? Att lägga ut för många frågor är inte heller så populärt vad jag förstår och ibland får man inget svar fast jag tror att många kan.

En reflektion är att ingen vill säga något ifall att det ev. kan vara fel, men vadå, då blir den person snart rättad :)

Det är ju genom att fråga man kommer till klarhet, eller hur ?

0

skogsfrun i Obbola

Lena M

14 mar 2011 kl. 18:51

Nu kom våra inlägg om varandra, då undrar jag, finns ingen bild på tickan ?

0

skogsfrun i Obbola

Skogsfrun i Obbola

14 mar 2011 kl. 18:58

Inget svenskt namn än så länge, och ingen bild på webben har jag hittat. Den finns avbildad och beskriven i Niemeläs tickflora - en mycket vacker bok på finska.

Ser i en annan tråd att du hittat kuddticka. Spana efter vita platta svampar med ganska små porer på samma trädstammar! Hittar du någon sådan kan det mycket väl vara en Antrodiella faginea.

0

skogsfrun i Obbola

Skogsfrun i Obbola

14 mar 2011 kl. 18:59

Kan tillägga att jag tyvärr inte är någon duktig tickfotograf, särskilt inte inomhus. Om jag hade kunnat avbilda den här kollekten på ett bra sätt hade jag gjort det. Men den ena vita svampen är ju tyvärr den andra ganska lik på bild…

0

skogsfrun i Obbola

Skogsfrun i Obbola

14 mar 2011 kl. 19:03

0

skogsfrun i Obbola

Skogsfrun i Obbola

14 mar 2011 kl. 19:06

På finska heter den för övrigt luukääpa, vilket nog betyder benticka. Det namnet kan väl duga även här?

0

skogsfrun i Obbola

Lena M

14 mar 2011 kl. 19:11

Jasså den !

Nej jag skojar bara, visst skall jag hålla ögonen öppna nu när jag vet efter vad. Tack för länken, kunskap väger inte tungt och det är så roligt att lära mera!

0

Denna hittade jag

"JAS" Helsingborg

14 mar 2011 kl. 20:32

Nu vet jag inte vad jag skall tro på följande länk (rysk) finns det bilder som visar inte bara en respunit ticka utan här syns även en vit vacker fruktkropp!? Stämmer detta inte med verkligheten?

http://mycoweb.narod.ru/fungi/ODG/ODG25.html

0

Denna hittade jag

Skogsfrun i Obbola

15 mar 2011 kl. 07:23

Båda de kollekter som jag har sett har varit helt resupinata. Niemelä skriver (med reservation för missförstånd, min finska är på nybörjarstadiet): “vanligtvis resupinat, men ibland utvecklas små hattar på fruktkroppens kant”.

Även i den finska bildsvit som jag länkade till fanns en bild där svampen hade hattar.

http://kainuunluonto.kuvat.fi/kuvat/Sienet,+Fungi/K%E4%E4v%E4t,++Polypores/Luuk%E4%E4p%E4,+Antrodiella+faginea/Luuk%E4%E4p%E4%2C+Antrodiella+faginea+001+800.jpg

0

Denna hittade jag

Stefan J

15 mar 2011 kl. 16:57

Den ryska länken verkar höra till I. V. Zmitrovich, så de är nog säkert välbestämda de också, liksom i den finska. Zmitrovich har ibland lite väl radikala idéer om namnen, men tickorna kan han.

Kunskaperna i finska kunde inte vara bättre i Obbola.

0

Denna hittade jag

Skogsfrun i Obbola

15 mar 2011 kl. 17:12

Går just nu en kurs i finsk läsförståelse. Det lönar sig alltså! Just Antrodiella faginea är den första artbeskrivning som jag givit mig i kast med i Niemeläs flora.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone