Idag följde jag med hundpatrullen för att ffg bli visad exakt var hustrun för prick ett år och tre dagar sen hittade förmodad/förhoppad Hydnellum scrobiculatum (Ridged tooth), ännu ej konfirmerad.
Nu har jag platsen utmärkt på kartan och i terrängen. Inget fanns dock idag. Sen fortsatte vi till ännu en lokal jag aldrig förr fått se , en av våra få hemmaskogslokaler med svart trumpet - och med en spindling som Karl brottades med 2009. Inga trumpeter, men spindlingarna börjar knoppas.
Platsen mäste vara en skaplig ‘hot spot’, för alldeles intill, under några stora granar, sa jag att här kanske det finns bombmurkla; vi tittar i vår. Men då, så fick jag se nåt; fyrflikiga jordstjärnor! Medan jag tog några bilder räknade hustrun frk. Hon slutade räkna vid 48, men det kan ha funnits fler! Och nästan alla hade fyra ben!
Jag har aldrig förr sett större församling än några mycket få. Lånade hem 4 st.
Gjorde ett återbesök i dagens duggregn. Dåligt ljus, men min glöd gjorde att skjortan förblev torr. Det syns inte mycket av de fyrflikiga, men på första bilden sågs idag - på båda sidorna om ekorrens matbord - hela 57 frk, inkl. de jag lånat till söndagsutställningen.
En extra stor och något avvikande stjärna bor under ett par klibbtickor och jag var så intresserad av den, att jag inte förrän hemma på datorskärmen såg nåt konstigt med tickorna. Det blir således nytt besök i bra ljus!
Tredje bilden visar ett surdrag/översilning som avvattnar en öppen sankmark. Jordstjärnorna finns strax till höger om de högra granarna.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.