0 983 visningar

14 svar

Mandolin?

Helena i Lund

24 aug 2010 kl. 07:09

När jag stod och skivade KJ för glatta livet i söndags kväll började jag fundera hur man kunde göra jobbet lättare. Mandolinen är ju ett förträffligt redskap! Har någon provat? Hårda soppknoppar funkar säkert alldeles utmärkt, men mjukare svamp?

0

Boman

24 aug 2010 kl. 11:09

Den funkar! Jag använder den när det är mkt att skiva. Är den bara vass så tar den allt, inkl fingertoppar:-)

Grattis till skörden, förresten.

0

Irene A

24 aug 2010 kl. 11:28

Undrade just varför någon skulle använda en sån här att skiva svamp med..
http://images1.thomann.de/pics/prod/218007.jpg

0

Bo E

24 aug 2010 kl. 12:26

beroende på vilken tjocklek man vill ha på skivorna kan man väl använda vilket stränginstrument som helst från mandolin och ukulele till kontrabas
?

håller mig nog till osthyvel eller en skarp kniv i alla fall

0

Boman

24 aug 2010 kl. 16:16

LoL!

0

Helena i Lund

24 aug 2010 kl. 17:45

Hahahahaha @ Irene!!
Bo, vill man ha riktigt tunna skivor får man ta till den 12strängade!!

Boman, jag använder mandolin på jobbet, men får inte ta in hemplockad svamp i köket, och får inte låna hem mandolinen. Den jag har är en Moulinex (tror jag) och den är för jädra dyr att köpa. Har du tips, jag menar om din funkar bra? Det viktiga är ju att bladet är vasst, mister man en pekfingernagel eller fingerblomma får man skylla sej själv! ;)
Och tydligen stavas mitt köksredskap med e på slutet, prova att googla på det i stället!

0

Boman

24 aug 2010 kl. 18:49

Aha, så du har ingen hemma. Min heter Super V slicer och den är fin. Inte dyr vad jag minns. Hängt med några år nu. Och den skivar tunt, lovar. Höll emot svampen med en liten gaffel nyss när jag skivade med den.

Mandolin, inte för musik

0

Helena i Lund

24 aug 2010 kl. 19:00

Tack för snabbt svar kära Boman! Kan du ställa in olika tjocklekar? En torrare svamp KAN ju skivas lite tjockare, medans regnstinna måste vara tunntunna…

0

Boman

24 aug 2010 kl. 21:18

Ja, två olika. Och strimla med en annan skiva. Fast det gör jag inte med svamp. Suverän när man gör Jansson eller andra gratänger.

0

Gunilla

25 aug 2010 kl. 14:59

Jag har kört med osthyvel i flera år nu. Perfekt till KarlJohan

0

Peter, Linköping

25 aug 2010 kl. 19:58

Jag rekommenderar Kyoceras mandolin med keramiskt skär. Den är ruskigt vass och kan ställas in i fyra lägen. Kostar några hundringar.

0

Helena i Lund

26 aug 2010 kl. 19:27

Tack för tipset Peter, den ser behändig ut! Är den lättdiskad?

0

Peter, Linköping

26 aug 2010 kl. 19:54

Mycket. Det brukar räcka med att skölja av den precis när jag använt den.

Men inga fingrar vid eggen!

0

Helena i Lund

26 aug 2010 kl. 20:02

Hahaha, jag är väl ingen dumsnut heller? Brukar inte pilla på nyvässade knivseggar heller! ;)

0

Totte Gbg

26 aug 2010 kl. 20:39

O jag tar min äggskärare funkar oxå bra :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone