Jag har haft en ‘underlig’ fågel i trädgården hela dagen.
Skygg, lättskrämd och svårfotad.
(Jag fick ge upp och ta med tele genom fönsterrutan, därav dålig bildkvalitet.)
Vist är väl det här en gök?
Jag har aldrig sett någon live förut.
ser så ut tycker jag
såg en gök härom dan som var väldigt orädd och först trodde jag det var en björktrast som skadat benen på något vis.
när den flög upp blev jag övertygad om att det var en gök - den liknade en falk fast med mer trastliknande huvud och ingen rovfågelsnäbb.
senare samma dag såg jag förmodligen samma gök men då hoppade den runt och plockade något i gräset och liknade mer en kaja.
gissar att det är en gökunge som fötts upp av kajor eller björktrastar.
detta var i en park i ett bostadsområde där man vanligtvis vare sig hört eller sett gök.
samma med “min” gök, ganska klumpig, så därav drog jag slutsatsen att det var en unge som nyss lärt sig flyga.
lustigt - enda gången jag sett en gök på marken.
en gång för 2 år sedan hade jag turen att lokalisera det träd varifrån en gök gol och jag kunde ta mig dit och spana på göken.
då satt den många meter uppe i toppen av en stor gran - det var först nu jag sett den riktigt nära.
Vilken tur du har haft som har lyckats se gök två gånger.
Jag kan inte mycket om fåglar men den här var rolig att få syn på.
Göken lär vist ha minskat kraftigt sedan några årtionden tillbaks.
Så, det kanske inte är så konstigt att jag sällan hör den nu för tiden.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.