0 458 visningar

13 svar

Snygg spindling!

Jan A, Uppsala

24 aug 2010 kl. 20:08

Karl, den spindling du brottas med i den här tråden knoppas igen
http://svampguiden.com.digitest.biz/forum_visa.asp?inr=163628&fnr=1&sok=Jan
En knopp, baksidan uppäten, finns på bilden från gårdagen. Går igenom alla procedurerna när de kvarlämnade vuxit lite.

0

Lena M

25 aug 2010 kl. 07:02

Bockspindling, eller ?

0

Jan A, Uppsala

25 aug 2010 kl. 07:06

Nix, Lena. Många tips finns i tråden från förra året.

0

greger

25 aug 2010 kl. 07:51

Hej. läste om porslinsspindling att den reagerar med lut bara på hatthuden, annars ingen reaktion.

0

Irene A

25 aug 2010 kl. 07:57

Jag tycker också att det är väldigt mycket porslinsspindling över den..

0

Jan A, Uppsala

25 aug 2010 kl. 08:01

Får väl prova det också, Greger. Jag droppade, efter bästa förstånd, på det nakna köttet!

0

Jan A, Uppsala

25 aug 2010 kl. 10:59

Tycks vara tvärtom, Greger. Lennart Söderberg skriver här:
http://www.svampar.se/bildarkiv/SMT_2008_3_artrik%20kalkbarrskog%20i%20Narke.pdf
att ”Med NaOH på hatthuden sker ingen tydlig färgförändring.”
Var har du läst ”något annat”?

0

greger

25 aug 2010 kl. 13:53

lustig länk! inte vad jag väntade mig.

är inte inte cutis hatthuden?
då måste jag ha missförstått.
är inte så bra på morfologiska- anatomiska karaktärer.

Står så annars i senaste upplagan av Karl S. - Cortinarius in Sweden.
Som jag fått låna från Umeå Universitet (snällt av dom!).

Står så här: NaOH (lut?) red on cutis elswhere trivial.
har jag missförstått?

Vet inte om man får citera böcker förstås.

0

Karl S

25 aug 2010 kl. 14:51

C. cumatilis har en rödaktg reaktion på cutis, men den kan ibland vara otydlig (det står “reddish” i boken — uppl. 12). Det är inte helt klart att det är den spindlingen du har Jan. Antyder du att den kanske växer till sig?  Det är viktigt att kolla klibbigheten redan som ung.

Ja, NaOH är en av våra luter (“alkaline reaction”), och ja “cutis” eller “cuticle” är hatthuden.

0

Jan A, Uppsala

25 aug 2010 kl. 17:19

Jag antyder inte bara Karl, jag säger att jag lämnade kvar minst 4 eller 5 mindre frk (skördade bara en snigeläten). Jag ska tillbaka till platsen för att kolla omgivningarna; hittade minst 48 fyrflikiga jordstjärnor på bara 1,5 futtig kvm där och det kan finnas mer och annat! Trevligt ställe.
Om regering och väder tillåter går jag dit redan i morrn och kollar.

Jag har sjunde pappersupplagan av ditt ”Kompendium om Cortinarius” och PDF-filen av den åttonde.
I den sjunde står: Lutreaktion: Ingen
I den åttonde nämns ingenting om någon reaktion!

Micke tyx ha sabbat/censurerat sin egen site, så att den fjolårstråd jag länkar till inte finns kvar. Jag kommer iaf inte till den idag.  Hoppas det bara är tillfälligt.  Jag har givetvis kvar bilderna, men det hade onekligen varit trevligt att läsa igenom allt som sades då.

Tills förändring sker vilar jag fingrar och huvud!
Det ovanskrivna får gå iväg i kladdstadiet.

0

Irene A

25 aug 2010 kl. 17:24

Det går inte att komma in på SMF:s hemsida överhuvudtaget - att länken inte fungerar har inget med den här sajten att göra.

0

Irene A

25 aug 2010 kl. 17:45

Hmm, det gick inte att komma in på SMF:s hemsida tidigare idag. Nu verkar den fungera, där finns länkarna till SMT-artiklarna också. http://www.svampar.se

0

Jan A, Uppsala

25 aug 2010 kl. 17:49

Jag bryter mitt löfte att tiga still. Jag talar givetvis om den länk jag lämnar i trådstarten, Irene.

0

Jan A, Uppsala

31 aug 2010 kl. 20:12

Fjolårets bilder och kommentarer till spindlingen finns i den ”äldre tråden” ”Tre skönheter”. Om någon är intresserad så är det bara att söka den bland de äldre
Var idag dit och tittade på de fem kvarvarande och skördade en, den största. Den finns nu i ett kylskåp inväntande morgonljuset. Men jag tog några bilder i skogen.

Karl klagade i fjol över att den hade för mycket velumrester på hatten för att vara cumatilis.  Det är som synes minst lika mycket i år!
Jag tycker att årets kull är betydligt mindre blåhattiga än fjolårets. Vad det nu kan bero på. Vädret?
Kommer kanske fler bilder i morrn – om jag kommer ihåg att öppna kylskåpet! Luten väntar.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone