0 8358 visningar

7 svar

vad är detta, en mängd stora vita svampar på min gräsmatta?

Konni Lindström

25 aug 2010 kl. 16:20

Hej, skulle vara tacksam om någon duktig svampkännare vill hjälpa mig med att identifiera vad det är för stora vita svampar som växer på min gräsmatta.

På denna länk finner ni bilder.
Kopiera in adressfältet om det inte går att klicka.
Det finns 8 bilder på svampen, så scrolla neråt!
http://www.freakytrends.net/svampbilder/

Närliggande träd: Kastanj, oxel, körsbär guldregn, äppel. Samt cyren och resterna av stora döda almar.

Delar man dem så är det fibrigt.

Svamparna har kommit på samma ställen sen jag flyttade hit för 3 år sen.

tacksam!
- Konni

0

KJ

25 aug 2010 kl. 18:25

Ser ut som häggtrattskivling tidigare häggdoftande trattskivling

0

Bo E

25 aug 2010 kl. 18:39

eller jättetrattskivling om den är stor

0

Bo E

25 aug 2010 kl. 18:41

0

Konni Lindström

25 aug 2010 kl. 22:05

Verkar vara en Jättetrattskivling, somliga exemplar är 15-20 cm i diameter över hatten.

Hittar inga bilder på häggtrattskivling.

Inget man har till middagen iaf :)
De är fina att ha där de är!

Jag håller på att lära mig mer om svampar, men tar de vanliga matsvamparna först!

Tack för hjälpen!

0

klas jaederfeldt

25 aug 2010 kl. 22:48

visst kan du äta den, alla magar kanske inte klarar den, innehåller blåsyra, jag har provätit,och tycker att den bör avkokas och kasta bort vattnet först,för att mildra smaken något

0

Konni

25 aug 2010 kl. 23:20

Man tackar.
Blåsyra är inte så sunt, men det kokar tidigt tror jag, 20-30 grader bara.
Så en avkokning ska räcka?

Men den får vara god för att det ska vara värt det.
Den saken är givetvis individuell :)
Finns det något speciellt jag bör kolla för att försäkra mig om att det är en Jättetrattskivling?
Eller räcker bilder/beskrivning för att det ska bli en säker identifiering.
Den utmärker ju sig på en hel del sätt trots allt.

Tack åter igen för ännu lite kunskap inom svamparnas rike.

- Konni

0

"JAS" Helsingborg

25 aug 2010 kl. 23:26

Nej, en beskrivning och några bilder är ALDRIG en helt säker metod att säkerställa en svampart!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone