0 580 visningar

10 svar

Jättesvampar

Annika

25 aug 2010 kl. 18:29

Jag sprungit på den här svampen några gånger nu. Den verkar kunna bli enormt stor.

Någon som vet vad det är?

Detta ex är cirka 20 cm i diametern och ca 5 cm hög.Men sett betydligt större i skogen. Känns lite lurvig, luktar inget och har inte vågat smaka.

0

Annika

25 aug 2010 kl. 18:29

Missade att lägga till bilden men här kommer den.

0

Bo E

25 aug 2010 kl. 18:38

när jag såg bilden försvann alla gissningar

inte en aning….

0

Elisabeth Jansson

26 aug 2010 kl. 18:35

I vilken miljö växer svampen?
Har den rör på undersidan eller porer?
Vid gamla tallar kanske?

Kolla på grovticka,när den blir gammal kan den få din färg som på bilden.En bra färgsvamp som ung färgar garnet gult!

0

Annika

26 aug 2010 kl. 20:22

Där jag hittat den så har den växt i gräset. Träden har varit av blandad sort med merpart åt tall och gran. Hittar ingen riktigt bra bild på nätet på grovticka, så svårt att säga om det kan vara det. Men har tickor fötter?

0

Annika

31 aug 2010 kl. 08:13

Vet inte om det är någon som tittat på min bild? Puffar lite och hoppas på hjälp.

0

Boman

31 aug 2010 kl. 08:21

Den gav bara en aning. Liknar den min?

oskarp bild på  makrväxande ticka

0

Peter, Linköping

31 aug 2010 kl. 08:23

Det verkar vara något för Klas “Tickman” Jaederfeldt.

0

Annika

31 aug 2010 kl. 09:00

ja Boman. Den liknar din men är inte lika röd i färgen.

0

Anna

31 aug 2010 kl. 14:37

Jag tippar på att det är en grovticka. De kan växa på marken (från underliggande trädrötter antar jag) och har fot. Blir stora och sega.

0

Anita S

31 aug 2010 kl. 18:24

Det är grovticka. Jag har sett den växa på rötter och vid stubbar av tall, gran och lärk. Som ung ser den ut som en kraftigt gul sammetsvetebulle och expanderar sedan och blir brun med gul kant, som försvinner när den blir gammal.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone