Har ett strövområde/kohage där jag plockar stolt fjällskivling, jätteröksvamp, ängschampinjon och Fjällig Bläcksvamp.
Där finns även väldigt gott om en till svamp som min mor påstår är vitflugsvamp, men tycker inte det riktigt passar hundra in på beskrivning. Bland annat så är volvan inte särskilt stor, den var inte klibbig direkt efter ett stort regn och den växer i en hage. Någon som vet vad det kan vara?
Vit flugsvamp?
Hej!
Nej jag håller med om att det inte är en vit flugsvamp. Det är lite svårt att se på de soliga bilderna, men på nedersta bilden syns det t.ex. tydligt att den har brunaktiga skivor. VAD det är törs jag däremot inte ens gissa! Det ska bli spännande att få reda på vad det är för svamp!
Nytt foto, kanske hjälper?
De brukar inte vara fjälliga som de här är, nog för de börjar bli gamla och torra.
Brukar vara helt vita ovanpå, blir inte klibbig i regn, brukar ha helt vita skivor och har aldrig sett att det går mask eller något annat kryp på dem. Korna äter dem inte heller (växer massor i kohage).
Något mer förslag på vad det kan vara?
Jag har också hittat sådana på den äng där jag ibland går och letar champinjoner och stolt fjällskivling, i närheten av Järavallen (Landskronatrakten).
Trodde också först det var vit flugis men blev skeptisk eftersom de är så toppiga och fjälliga och inte luktar rå potatis alls.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.