0 302 visningar

12 svar

Karl-Johan??

Jonnie

26 aug 2010 kl. 08:00

Med tanke på att det verkar förekomma “enorma” mängder av KJ på en del håll i Skåne just nu (enligt rapporterna) har man ju en förhoppning om att förekomsten skall sprida sig norrut..

Här (på vänerns östsida) är det hyfsat med kantareller, gott om kremlor, väldigt mycket flugsvamp, men tyvärr endast någon enstaka Karl-Johan än.
Hoppet är ju som bekant det sista som överger människan, men börjar det inte bli sent på året snart??

OM det nu ska kunna bli ngn större skörd bör man väl börja hitta KJ i stora mängder runt Jönköping i helgen, eller i början på nästa vecka,, vi får väl se…

0

Ninjakotten

26 aug 2010 kl. 09:09

Med tanke på att det varit så torrt åtminstånde i Mälardalen så e det nog försenat,Kantarellerna hittade jag först igår och dom va inte stora så jag tror det e lite fördröjt helt enkelt,,kanske

0

Lena M

26 aug 2010 kl. 09:51

För tre år sedan kom de först i början på sept. här i Gästrikland, så hoppet finns. Jag har kanske hittat ett dussin dags dato som varit fina.

0

Jonnie

26 aug 2010 kl. 11:31

Ett dussin!!, slår mej med råge, har sett kanske fem st, som iofs varit fina..
Då är det bara att vänta då..:)

0

Tanja i Gagnef

26 aug 2010 kl. 11:49

Ja, jag har inte heller gett upp hoppet… Har hittat TVÅ stycken här i Dalarna varav jag kunde ta reda på en halv…

0

Elisabeth Jansson

26 aug 2010 kl. 18:55

Hej Jonnie!
För ungefär 2 veckor sedan fanns det massor med K-J på östsidan av Vänern,hur kunde du missa dem? Men tyvärr mycket angripna,inget roligt att plocka,det var
alldeles för blött och för varmt för att kvaliteten skulle vara bra.
Ingen säsong är den andra lik av K-J år.
Ska bli intressant och se om det kommer en omgång till igen.

Det är inte för sent ännu År 2004 varade perioden mellan 3-12 sept
Men jag vill minnas att det inte regnade under hela tiden och svamparna var nästan felfria.

0

Jonnie

26 aug 2010 kl. 20:53

För två veckor sedan var jag i Turkiet, men du har rätt i sak, då jag kom hem såg jag några ruttna maskangripna KJ,
men massor….är väl ändå att ta i Elisabeth??

0

Hasse i hörby

26 aug 2010 kl. 21:07

Här i mellanskåne finns det ganska gott om dem men de är angripna av larver liksom brunsopparna…Trist

0

svampstaff

26 aug 2010 kl. 21:09

Vi hade en topp här för ca.1månad sedan, då plockade min kompis 60kg KJ på 3dar, men allt var över på en vecka, nu börjar dom ploppa upp igen såg jag idag, men tror regnet tar död på dom tyvärr.

0

Elisabeth Jansson

26 aug 2010 kl. 21:14

Nog skar jag i minst 200 K-J och det tycker jag är massor,men inget är jämförbart med 1994 det slår alla rekord.

0

Elisabeth Jansson

26 aug 2010 kl. 21:15

År 2004 skulle det vara!

0

buffy

26 aug 2010 kl. 23:12

Jag har nog skurit i 200 KJ de senaste dagarna. Känns som fler. Väldigt många får skrotas pga larvangrepp, få är felfria. Roligt ändå, har absolut aldrig sett ngt ens i närheten. Härom året hittade vi 2 st på hela säsongen varav 1,5 var larvangripna.

0

Jonnie

26 aug 2010 kl. 23:19

Så pass..!!, ja, jag var ju inte hemma, semester två veckor i Turkiet. Kan det vara så illa att jag lyckades missa Karl-Johansäsongen, det är ju själva f-n i såfall..

Får väl hoppas på en omgång til då, rent önsketänkande från min sida, jag tycker att plocka KJ är något av det roligaste som finns, i alla fall då det finns massor av dem..
Ser ju hursomhelst hoppfullt ut i Skåne..

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone