Letar och letar och tror gång på gång att det är en blodriska jag hittar… tills jag snittar skivorna och ingen eller bara vit eller genomskinlig saft kommer ut.
Hur röd ska saften vara?
Hur ymmnig är “blödningen”? kan detta variera beroende på hur torrt det är i marken?
Behöver man vänta ett tag för att den morotsröda färgen skall visa sig?
Hur känns hatten på en granblodriska?
Skulle gärna lägga in en bild på mina fynd men fattar inte hur jag ska göra när bilden väl är förminskad. Någon som kan förklara??
Har tittat på mängder av bilder på blodriskor här på forumet och blir inte klokare!! Mina ser ut som på många av bilderna (dock aldrig som på din nya bild Lena M), groparna på foten finns med och ringarna på hatten, men det kommer ingen saft!!!
Är det för sent på säsongen för blodriska i Linköpingstrakten?
Plockade blodriskor idag och de flesta är mycket mörka på ovansidan. Brungröna utan ringar. Bara de utvuxna har synlig orange färg och ringar.Men de är larvstungna. De växte i vått gräs på kanten till ett dike. Där brukar inte vara så blött.
Färgen kan variera mycket men det finns väl ingen annan svamp, utom Tall- och Granblodriskan som är orange under med färgad saft, vad jag vet.
Du väljer alternativet Jag vill bifoga bilder i nedersta ifyllnadsrutan på inläggsformuläret. Sedan laddar upp högst 3 bilder och trycker på skicka 1 ggr.
Blodriskor kan växa i unga täta granplanteringar där det är mörkt och marken barrtäckt. Saften kommer direkt eller knappt alls ifall det är mkt torrt. Den är morotsorange.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.