0 908 visningar

8 svar

På jakt efter blodriska!

Nytänd på svampplockning

26 aug 2010 kl. 11:42

Letar och letar och tror gång på gång att det är en blodriska jag hittar… tills jag snittar skivorna och ingen eller bara vit eller genomskinlig saft kommer ut.

Hur röd ska saften vara?
Hur ymmnig är “blödningen”? kan detta variera beroende på hur torrt det är i marken?
Behöver man vänta ett tag för att den morotsröda färgen skall visa sig?
Hur känns hatten på en granblodriska?

Skulle gärna lägga in en bild på mina fynd men fattar inte hur jag ska göra när bilden väl är förminskad. Någon som kan förklara??

0

Lena M

26 aug 2010 kl. 12:06

Om det har varit torrt en längre tid så kanske det inte kommer så mkt. saft när du skär i dam, annars omgående tycker jag. Såg fina här i skogen i går men så har det regnat till och från, mest till, i drygt ett dygn nu.

granblodriska

0

MariaW

26 aug 2010 kl. 17:50

Saften kan väl närmast beskrivas som morotsfärgad (eller orange).

0

Nytänd på svampplockning

26 aug 2010 kl. 18:02

Har tittat på mängder av bilder på blodriskor här på forumet och blir inte klokare!! Mina ser ut som på många av bilderna (dock aldrig som på din nya bild Lena M), groparna på foten finns med och ringarna på hatten, men det kommer ingen saft!!!
Är det för sent på säsongen för blodriska i Linköpingstrakten?

0

Boman

26 aug 2010 kl. 21:06

Plockade blodriskor idag och de flesta är mycket mörka på ovansidan. Brungröna utan ringar. Bara de utvuxna har synlig orange färg och ringar.Men de är larvstungna. De växte i vått gräs på kanten till ett dike. Där brukar inte vara så blött.
Färgen kan variera mycket men det finns väl ingen annan svamp, utom Tall- och Granblodriskan som är orange under med färgad saft, vad jag vet.

0

Elisabeth Jansson

26 aug 2010 kl. 21:19

Gå gärna in i en granplantering där det är lite fuktigare,gärna efter ett dike,där bör du hitta blodriskor nu!

0

buffy

26 aug 2010 kl. 23:17

Du väljer alternativet Jag vill bifoga bilder i nedersta ifyllnadsrutan på inläggsformuläret. Sedan laddar upp högst 3 bilder och trycker på skicka 1 ggr.

Blodriskor kan växa i unga täta granplanteringar där det är mörkt och marken barrtäckt. Saften kommer direkt eller knappt alls ifall det är mkt torrt. Den är morotsorange.

0

Nytänd på svampplockning

27 aug 2010 kl. 16:28

Tack för alla svar!!
lyckades hitta en ensam ynklig stackare i dag :)
Men då har jag en följdfråga:
vad är det för riska som har tydliga ringar på ovansidan, är orange till brun på skivorna och har vit saft??
Tacksam för svar!!

0

Elisabeth Jansson

27 aug 2010 kl. 16:38

Det finns många olika riskor.
De med vit saft måste avkokas för de är för skarpa att ätas.
Granblodriskan och några till riskor kan du äta utan avkokning.

Det kan vara skäggriska,pepparriska,m.m. som har vit saft

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone