0 291 visningar

7 svar

riskhjälp!

Ulf

29 aug 2006 kl. 17:41

hej, jag har precist varit ute o plockat en bunke bruna riskor, jag tror det är pepparriskor men de är inte jättelika bilden. mina riskor har puckel, vit saft och är relativt skarp efter att ha smakat lite av saften. frågan är nu, vågar man knapra denna svamp?  vad jag har förstått så finns det bara en giftig riska; lakritsriska, men det är jag hundra på att det inte är!
så vad gör jag?  kokar den o börjar knapra?

0

Viktoria Björkenstam

29 aug 2006 kl. 18:11

Om du menar allvar, så är riskorna utsökta svampar att salta och använda i matlagningen enl min mamma som är finska.Helst blandat, som skogs-, skägg- och pepparriska tillsammans.Varför, jag frågar? Kan inte se någon svamp på bilden!

0

Ulf

29 aug 2006 kl. 18:21

okej, svampen är i mitten av bilden, bilden är dock rätt stor, så man får ta o flytta den lite till höger,
tack för tipset!
får väll se om nån kan säga va de är för svamp innan jag käkar den =)

0

Irene A

29 aug 2006 kl. 20:00

Svårt att säga exakt vilken art du har på bilden, men det är varken pepparriska eller lakritsriska - och någon matsvamp är det i varje fall inte.

0

ulf

29 aug 2006 kl. 23:15

hehe okej..  får väll slänga dom då..  de såg jävligt suspekt ut när jag kokade dom måste jag säga..  har nog allri sett något som liknar häxbryggd mer tidigare! =)

0

Nurmiaro

29 aug 2006 kl. 23:31

Pepparriskan är mycket skarp i smaken o blöder mjölk i hatten
vid skärning.

0

Nurmiaro

29 aug 2006 kl. 23:38

Det finns bra bilder på pepparriska på denna hem sida.

0

Franco Matli

29 aug 2006 kl. 23:47

Din bild är så stor och svampen var så liten att de tog en tag tills jag hittade den.Håller med Irene det är inte Pepparriska.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone