0 458 visningar

12 svar

Stolt eller rodnande

Kristina i Lund

26 aug 2010 kl. 13:28

Idag plockade jag vad jag misstänker är rodnande fjällskivling. De växte där det normalt kryllar av stolt fjällskivling. Men de doftar precis som stolt och de rodnar inte. På bilden med 4 små knoppar är det stolt fjällskivling - eller hur? Kan någon avgöra vad den ljusa sorten är?

0

Jan A, Uppsala

26 aug 2010 kl. 17:51

Parasollfjällskivling bör det vara - om den inte rodnar när du skär i den.

0

Kristina i Lund

26 aug 2010 kl. 18:08

Aha! Tack för svaret!

0

Kristina i Lund

26 aug 2010 kl. 21:24

När jag googlade på parasollfjällskivling fick jag inga träffar som var nå´t att ha. Vet någon det vetenskapliga namnet?

0

"JAS" Helsingborg

26 aug 2010 kl. 21:34

Det är inte så att du på de två första bilderna har Fnasig fjällskivling Macrolepiota excoriata som är rätt vanlig på våra breddgrader och på bild 3 tycker jag att det ser ut som små knoppar av stoltfjällskivling.

0

Kristina i Lund

26 aug 2010 kl. 21:43

Jo de små knopparna är allt stolta! Du vet var de växer JAS! =) Den ljusa växte över stora delar av kohagen, lika utspritt som den stolta brukar göra. Mycket märkligt såg det ut, ungefär som om de mörka fläckarna hade tvättats bort! Men tack för svaret, då ska jag söka efter info!

0

Jan A, Uppsala

26 aug 2010 kl. 21:48

Macrolepiota puellaris heter parasollfjällskivlingen.
Fnasig rodnar oftast, varför jag sa som jag sa! De stolta ingick sas inte i frågan…

0

Kristina i Lund

26 aug 2010 kl. 21:48

Stämmer inte med foten tycker jag. På mina är den helt vit… Jaja det är väl bara att kasta den och hoppas på fler stolta nästa gång! Det var ju den jag ville ha! =)

0

Kristina i Lund

26 aug 2010 kl. 21:49

Oj nu skrev vi samtidigt! Då ska jag kolla den. Tack Jan!

0

"JAS" Helsingborg

26 aug 2010 kl. 21:52

På det området vi nu snackar om så brukar det finnas just rätt gott om de båda arterna jag nämner. Hade hoppats på en tur dit innan helgen men det skiter sig så kanske nästa vecka.

0

Kristina i Lund

26 aug 2010 kl. 21:58

Jag har aldrig sett den ljusa där! Bara stolt!

0

"JAS" Helsingborg

26 aug 2010 kl. 22:01

Dessa är från där, och jag har alltid sett dem där under de 4år som jag varit i området?!!

0

Kristina i Lund

27 aug 2010 kl. 08:32

Jag tror dig JAS, jag har väl bara haft ögon för den stolta! =)
Men äter du den?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone