0 1220 visningar

11 svar

Småländska Höglandet - Svart trumpet

Kallesson

26 aug 2010 kl. 17:56

Någon som vet om det finns svart trumpetsvamp på småländska höglandet? Har aldrig plockat den där men ska ge det ett försök i helgen.

0

Elisabeth Jansson

26 aug 2010 kl. 19:10

Utanför Jönköping vet jag att det fanns mängder för längesedan,vet inte om det räknas till Småländska höglandet.
Sök efter svampen i rikare marker granskog med inslag av hassel eller kanske hassel Ek!

Lycka Till

0

"JAS" Helsingborg

26 aug 2010 kl. 22:00

För några år sedan hittade jag en hel del i Ramkvillaområdet och har även hittat den i trakterna av Flisby och Bodaforsområdet. Småländska höglandet är ju ett relativt stort område med mycket varierande biotoper och bergsgrunder så det är klart att den finns men det kanske är i tidigaste laget.

0

Elisabeth Jansson

26 aug 2010 kl. 22:09

Här är svart trumpetsvamp otrolig tidig i år!

0

Kallesson

26 aug 2010 kl. 22:42

vi tackar för svaren så långt. Drar mig mot Myresjö-trakten utanför Vetlanda imorgon så får se om det ger något. Erfarenhet därifrån efterfrågas!

0

solis

6 sep 2010 kl. 07:11

får man vara frågvis och undra på vilken sida om Jönköping de har funnits, har letat i alla år men aldrig hittat några (runt bankeryd-habo-mullsjö traketrna)vore en dröm att få sen hur de ser ut och växer

0

Svampa-Peter

6 sep 2010 kl. 08:34

Kan inte bidra med mycket mer än att nämna att jag hittade en hel del i området kring Vetlanda-Holsbybrunn för ett större antal år sedan.

0

Elisabeth Jansson

6 sep 2010 kl. 10:52

Tyvärr vet jag inte vilken sida om Jönköping svarta trumpet växte.
Jag var på svampträff i Jönköping för måmnga många år sedan,och då pratade vi svamp förstås.
Då var det en person som sa att det fanns och han plockade mängder med svart trumpetsvamp.

0

solis

6 sep 2010 kl. 12:04

tack i alla fall, kanske det är någon som har massa fina bilder på växtplatser som vill dela med sig,gärna även “närbilder” hur de ser ut på plats. m.a.o. allt av intresse

0

Lena

6 sep 2010 kl. 14:31

Jag har hittat dem norr om Jönköping. De växer i utmed en el-linje-gata i ung tallskog. På marken växer lingonris och mossa i botten. Det andra stället jag hittat är gammal blandskog med blåbärsris o mossa, där utmed en gammal traktorväg. Lycka till i ditt sökande ! Det är roligt att hitta dem.

0

solis

7 sep 2010 kl. 17:19

Då kanske det finns hopp. Det verkar vara ganska torra,ljusa marker de växer, jag har nog letat i lite dunklare ställen, jag får göra nya försök

0

Lena

8 sep 2010 kl. 21:57

Jag har letat i 20 år vid hassel som det står i böckerna ! Gissa om jag blev glad när jag helt apropå hittade mitt ställe för två år sedan ! Det såg inte alls ut som det gör i böckerna och jag hade aldrig letat där !

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone