Hej!
Vilka fantastiska fynd du gör!
Oxh vilka svampmarker du har där du bor,men du är ju intresserad och springer mycket i skogen.
Fingersvampen vet jag inte vad det är,såg att du tagit bort några,har du torkat dem?
Lennart är väldigt intresserad av spridningen av Ramariorna jag tycker du ska kontakta honom eller lägga in foton under bara ramarior.
Om det är något han är intresserad av så säger han till.
Är DU intresserad kan du göra som jag gjorde innan jag fick kontakt med Lennart.
Jag tog en karta och numrerade mina fingersvampar fotograferade och torkade och satte ut platserna på kartan.
Det är viktigt när man torkar dem att beskriva dem också,kompisen och jag har tagit fram ett PM för kom ihåg med fingersvampar jag kan sända det till dig om du vill ha det!
Jättefina bilder!
Vilka fina fynd du gör!
I Dyntaxa står Ramaria fagetorum som synonym till subbotrytis, alltså bokens “druvfingersvamp”. Det svenska namnet är i så fall praktfingersvamp.
Men enligt både MycoBank och IndexFungorum är det två skilda arter, så vilken av dem är det du har hittat?
R. subbotrytis beskrivs som rosa och fagetorum som aprikosfärgad..
Intressant också att se olika färgformer av dadelvaxingen!
Jag kollade Artportalen, där finns faktiskt ett par bilder som ska föreställa subbotrytis.
Färgen är inte ens i närheten av den här orange fingersvampen.
Den här (från Holland) ligger lite närmare:
http://www.treknature.com/gallery/photo183041.htm
Man ska förstås inte ta för givet att alla svampar på nätet är rätt bestämda, eller att färgåtergivningen är korrekt, men jag tyckte att den kunde vara intressant att jämföra med ändå.
Sen undrar jag också vad bokarna i allén kan ha haft för ursprung. Det är inte ovanligt att plantmaterial importeras, t.ex. från Holland..
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.