0 412 visningar

13 svar

Druvfingersvamp...

Kapten Hammock

26 aug 2010 kl. 19:27

...kan det vara något annat?

0

Elisabeth Jansson

26 aug 2010 kl. 20:45

Enligt senaste rönen växer endast (äkta) druvfingersvamp med bok.
Jag har “druvfingersvamp” i granskog som smakar beskt trots att den är ung!

0

Kapten Hammock

26 aug 2010 kl. 20:54

I stort sett inget annat än ek i närheten. Inget minne av att där fanns någon bok iaf. Vad kan det då vara?

0

svampstaff

26 aug 2010 kl. 21:04

Tycker det SER ut som en klockren druvfingersvamp.

0

Kapten Hammock

26 aug 2010 kl. 21:25

Kan hända var den en R. botrytis innan de nya rönen som Eliabeth nämner? Har den kanske blivit uppdelad i fler arter?

0

Elisabeth Jansson

26 aug 2010 kl. 21:37

Ramarior är ju ett svårt släkte och jag har intresserat mig för dem för att det finns en hel del olika R. hos mig. Men jag bara fotar och beskriver,mikroskoperar inte.
I “min” skog har jag alltid hävdat att “mina” druvfingersvampar inte varit goda utan beska,har provat dem någon gång.
Johan Nitare är det som sagt att man kommit fram till att den “äkta” växer med bok,kanske ek också??? De doftar nämligen inte lika heller.
Dofter uppfattas väldigt olika men jag tycker att mina botrytis luktar vitpeppar och smakar lite kryddigt,jag har ätit och inte blivit sjuk,för väldigt många år sedan,men,men ju mer jag lär mig om svamp ju mindre svampar äter jag.
Utomlands finns många i familjen som är vita-beige med lite röda toppar,och i Sverige finns det nog minst två arter.
I Italien äter man många olika gula sorters fingersvampar,men jag vill veta vad jag äter.

0

svampstaff

26 aug 2010 kl. 21:40

Här är två druvor från ren bokskog igår och idag, men regnet har gått mkt. illa åt fingersvamparna tyvärr, hoppas dom repar sig?

0

Helena A

26 aug 2010 kl. 21:44

Jag hittar dem bara tillsammans med bok eller ek.
De smakar helt ok.

0

Irene A

27 aug 2010 kl. 09:34

Det här kan man läsa i Dyntaxa om druvfingersvamp:

Ramaria botrytis (Pers.:Fr.)Ricken
  Kommentar: Alla kända svenska fynd ska tolkas i vid bemärkelse(s.lat.). Innefattar idag R.rubrievanescens och R. rubripermanens som har okänd förekomst i landet.

0

Kapten Hammock

27 aug 2010 kl. 12:09

Och googlar man lite så dyker det upp ännu fler liknande runtom i världen. En sån djungel…

Både R.rubrievanescens och rubripermanens tycks ju föredra barrträd, även om “tan oak” och “california black oak” dyker upp emellanåt.

0

Elisabeth Jansson

27 aug 2010 kl. 12:57

Hej!
Det du skrev fattade jag inte riktigt Irene??!!!
Det finns ett artkomplex med cirka 10 arter i Europa som har beige-vit färg med rosa anstrykning R. Holorubella är ett namn.
Visst är det faschinerande för det är så vackra svampar,de står kvar länge i skogen så man kan studera dem under en längre tid,och fota deras utvecklingsstadier.

0

Irene A

27 aug 2010 kl. 16:41

Vad var det du inte fattade, Elisabeth?
Jag citerade bara texten om druvfingersvamp från Dyntaxa, det var väl den som tråden handlade om?

0

Irene!

Elisabeth Jansson

27 aug 2010 kl. 16:53

R.rubrievanescens och R. rubripermanens är det familjenamn eller vadå, av ramaria?
Vad är Dyntaxa för bok eller fakta?

0

Irene!

Stephen

17 feb 2014 kl. 17:29

Dyntaxa är en databas på Artdatabanken med namn på alla svenska arter av flercelliuga organsimer. http://www.dyntaxa.se.
Vad det gäller druvfingersvampen och dess eventulla nära släktingar så pågår just nu forskning med molekylära metoder och man har ännu inte kunnat ta reda på exakt vad de olika typer av druvfingersvampar ska heta. Det är därför som Dyntaxa har rubrievanescens och rubripermanens som synonymer till botrytis tills detta mycket svåra artkomplex har retts ut ordentligt med molekylära metoder.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone