Ramarior är ju ett svårt släkte och jag har intresserat mig för dem för att det finns en hel del olika R. hos mig. Men jag bara fotar och beskriver,mikroskoperar inte.
I “min” skog har jag alltid hävdat att “mina” druvfingersvampar inte varit goda utan beska,har provat dem någon gång.
Johan Nitare är det som sagt att man kommit fram till att den “äkta” växer med bok,kanske ek också??? De doftar nämligen inte lika heller.
Dofter uppfattas väldigt olika men jag tycker att mina botrytis luktar vitpeppar och smakar lite kryddigt,jag har ätit och inte blivit sjuk,för väldigt många år sedan,men,men ju mer jag lär mig om svamp ju mindre svampar äter jag.
Utomlands finns många i familjen som är vita-beige med lite röda toppar,och i Sverige finns det nog minst två arter.
I Italien äter man många olika gula sorters fingersvampar,men jag vill veta vad jag äter.
Hej!
Det du skrev fattade jag inte riktigt Irene??!!!
Det finns ett artkomplex med cirka 10 arter i Europa som har beige-vit färg med rosa anstrykning R. Holorubella är ett namn.
Visst är det faschinerande för det är så vackra svampar,de står kvar länge i skogen så man kan studera dem under en längre tid,och fota deras utvecklingsstadier.
Dyntaxa är en databas på Artdatabanken med namn på alla svenska arter av flercelliuga organsimer. http://www.dyntaxa.se.
Vad det gäller druvfingersvampen och dess eventulla nära släktingar så pågår just nu forskning med molekylära metoder och man har ännu inte kunnat ta reda på exakt vad de olika typer av druvfingersvampar ska heta. Det är därför som Dyntaxa har rubrievanescens och rubripermanens som synonymer till botrytis tills detta mycket svåra artkomplex har retts ut ordentligt med molekylära metoder.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.