Hittade en klunga svampar idag som tyvärr har farit lite illa.
De växte i gräs, gammal granskog, tillsammans i en grupp. Fotbasen på dem är uppsvällda och foten aningen trådig. Ingen speciell doft, men en märklig brun färg som stöter i grönt, tycker jag.
Likaså såg jag ett till ex av den svamp jag hittade för några dagar sedan och som jag först trodde var trattkantarell. ( albino )
Är det någon på forumet som kan säga vad det är ?
Olivspindlingen är kalkkrävande och ny på rödlistan som missgynnad (NT), trots att den är ganska vanlig i kalkmarker. Jag tror att det är ett led i en strävan att försöka bevara värdefulla kalkbarrskogar.
Vednavlingen fanns på den tidigare rödlistan som sällsynt (hotkategori 3), men tydligen har det gjorts såpass många fynd på senare år att den inte behöver hotklassas längre. Tidigare trodde man också att den krävde riktiga urskogar, men det verkar den inte göra.
Båda arterna är i alla fall signalarter - indikatorer på värdefulla skogsbiotoper. Det märks att du har fina marker att leta svamp i!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.