0 370 visningar

8 svar

Grönkremla?

Kristofer

26 aug 2010 kl. 20:39

Jag tror att jag har hittat grönkremlor på tomten, bredvid hagen under björk och ek. Men Holmberg skriver att de “bleka skivorna är ofta något gaffelgrenade”. Inte en enda skiva är gaffelgrenad på mina 7 exemplar. Smaken på skivorna på de jag testade var inte skarp, men kanske en aning besk. Vad ska jag tro?

0

Jan A, Uppsala

26 aug 2010 kl. 20:46

Inte så bra beskrivnig tycker jag. Skivorna är i början vita och om de någonsin är bleka så är de otroooligt bleka. Och jag har faktiskt aldrig tänkt på ngn gaffelgrenighet, Däremot får skivorna med tiden/ibland rostgruna fläckar. Den färgen går in i hattköttet. Har du smakat på skivorna? Är rätt ofta lite skarpa.

0

Jan A, Uppsala

26 aug 2010 kl. 20:47

“rostbruna” var ordet!

0

Kristofer

26 aug 2010 kl. 20:52

Inga rostbruna fläckar alls. Vita till gräddvita rena skivor. Smaken på skivorna uppfattar jag inte som (peppar)skarp, men kanske lite besk.

0

buffy

26 aug 2010 kl. 23:21

Kan du inte fota dem? Lite skarpa tycker jag grönkremlor är, inte beska, men man känner ju smaker olika. Den skarpa smaken försvinner vid tillagning.

Du har kollat så att det absolut helt säkert inte är lömsk flugsvamp? Det finns ju en viss förväxlingsrisk mellan dem ifall man kanske är lite ovan vid svampar.

0

Kristofer

27 aug 2010 kl. 09:23

Här kommer ett par bilder. Jag gick för säkerhets skull ut till fyndplatsen för att leta efter strumpor, och kunde konstatera att några sådana inte fanns.

Artbestämningshjälp: Är detta en grönkremla?

0

buffy

27 aug 2010 kl. 11:26

Det är ju ngnslags kremla. Så om den inte smakar illa skall den vara ätlig, men vänta på ngn stjärna här innan du sätter tänderna i den, för säkerhets skull.

0

Mickeleh

27 aug 2010 kl. 12:27

Undrar om du inte har brokkremla, de trivs vid ek och har inslag av grönt samt lite rosa/violett..

0

Kristofer

27 aug 2010 kl. 12:33

Spännande. Det står här på svampguiden att den också har gaffelgrenade skivor, men på den tillhörande bilden så har den inte det. Jag testar den till kvällen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone