Jag tror att jag har hittat grönkremlor på tomten, bredvid hagen under björk och ek. Men Holmberg skriver att de “bleka skivorna är ofta något gaffelgrenade”. Inte en enda skiva är gaffelgrenad på mina 7 exemplar. Smaken på skivorna på de jag testade var inte skarp, men kanske en aning besk. Vad ska jag tro?
Inte så bra beskrivnig tycker jag. Skivorna är i början vita och om de någonsin är bleka så är de otroooligt bleka. Och jag har faktiskt aldrig tänkt på ngn gaffelgrenighet, Däremot får skivorna med tiden/ibland rostgruna fläckar. Den färgen går in i hattköttet. Har du smakat på skivorna? Är rätt ofta lite skarpa.
Kan du inte fota dem? Lite skarpa tycker jag grönkremlor är, inte beska, men man känner ju smaker olika. Den skarpa smaken försvinner vid tillagning.
Du har kollat så att det absolut helt säkert inte är lömsk flugsvamp? Det finns ju en viss förväxlingsrisk mellan dem ifall man kanske är lite ovan vid svampar.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.