Älg tiden börjar ju närma sig och Jag är faktiskt rädd för att stöta på en ilsken älg i skogen.
Har tänkt en hel del på vad jag ska göra om det skulle hända.
I brist om att ha någon att fråga så skicka jag frågan till 118800 i hopp om ett vettigt svar.
Dom svarar;
“det bästa är att lägga benen på ryggen och löpa fort som en dåre åt motsatt håll och hoppas på att älgen ger upp”
Tror Ni detta stämmer?
Vad hade Ni gjort om Ni stog öga mot öga med en ilsken älg?
Sannolikheten är liten att träffa en ilsken älg i skogen,de som är arga har ätit jästa äpplen och befinner sig nära bebyggelse.
Jag har varit med och jagat älg i ett stort jaktlag,gått i skogen i hela mitt liv och aldrig träffat en ilsken älg,sannolikheten är minimal.
Roligt svar du fick!
För många år sedan när jag var ensam på svampjakt i skogen stod jag plötsligt öga mot öga med en älgtjur. Den hade stora skovlar till horn. Den var så nära att vi faktiskt hade ögonkontakt. Vi blev nog lika överraskade/förvånade/överrumplade båda två. Vad göra? Träden omkring var för klena att klättra upp i. Kunde den bli skrämd av min gula regnjacka? Nej - enda lösningen var att vända och promenera lugnt därifrån. Efter några meter vände jag mig om - älgtjuren var borta. Går jag ensam i skogen förser jag mig numera med en käpp som jag slår med på träd som jag passerar. Det ljudet sprider sig långt i skogen - särskilt när jag slår på stora och höga träd.
De hör oss och håller sig undan, nästan alltid. Sällan jag överraskar en älg, men det har hänt. Står då bara kvar och pratar lite lågt med den. De brukar gå sin väg. Bara en har jagat mig, den hade 2 kalvar och vi rodde drag förbi. Tyckte inte det var nån fara, hon höll inte med utan rusade efter oss. Brorsan fick ro lite snabbt en stund.
Vildsvinen är värre, de backar inte alltid här. Det är nästan jämförbart med att gå i ett hägn med svin på vissa håll. Mellan sjön och berget kommer de inte undan så lätt och man överraskar dem lätt där, tyvärr.
Jag var ensam ute på linjetaxering i Värmlandsskogarna en sommardag för en massa år sen och fick en dag sällskap av en tjurkalv som trodde att jag var hans mamma. Det gick inte att förklara misstaget för honom och han gnölade ut sitt hungriga missnöje och buffade och knuffade på mig. Jag klättrade snart via en gran upp på ett stort stenblock och hoppades att han skulle ge sig av till sin riktiga mamma. Istället kom hon och gillade inte alls vad hon såg, utan försökte komma åt mig där uppe på blocket. Men älgar är lyckligtvis dåliga på att klättra i träd – och på stenblock. När hon grymtat ilsket åt mig nära en timme och hela tiden försökt ”ta mig” kom hon på att det nog var bättre att ta hand om lillgrabben, så de gav sig iväg - och så gjorde småningom även jag.
Klättra och vänta på bättre tider var lösningen.
Skadegörelse kan det väl bara kallas om man skadar träden - och det gör jag inte.
Kan också berätta att älgar kan vara riktigt farliga. Min svägerska blev för flera år sedan sparkad så illa av en älg att det blev ambulanstransport till sjukhuset. Där sydde man ihop ett 20 cm långt djupt sår på låret. Det var två årskalvar som blivit skrämda av hennes två - kopplade - Jack Russelterriers.
Jag bor i Abisko, ett riktigt “Älgdorado”.
Har träffat på några om inte ilskna, så iaf sura älgar som vägrar att backa. Men då jag vet ungefär var dom håller till och risken finns att gå på en, så ser jag alltid till att ha ett hyfsat stort träd i närheten att rusa bakom.
Har dock aldrig behövt göra det, ännu. Har dock fått rusa in i trapphuset några ggr när det varit älgar på gårdsplan.
//Togga
Har aldrig träffat på någon älg i skogarna än men väl en massa rådjur, var nära att trampa på ett för bara någon vecka sedan. Det som får hjärtat att slå ett extra slag när jag går i skogen är alla koltrastar som flyger upp direkt framför mig. Blir livrädd varjegång :)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.