Hej
Jag är en ganska amatörmässig plockare som mest siktar på Kantarell, taggisar, Trattisar m.m, men nu efter att ha varit på forumet ett tag tänkt satsa på nya sorter!Det är ju hur stimulerande som helst att läsa alla inlägg + kommentarerna till dessa.
Jag har absolut bestämmt mej att i som första nya satsa på SVART TRUMPETSVAMP!
Nu undrar jag, finns det knep för denna osynliga rackare, typ trattisarna, dvs sitta på huk och spana av närområdet efter gula skjälkar, eller gäller den svåra vägen, att gå & gå tills man trampar på dom.
Snälla, kom med tips så att jag kan göra en allvarlig attack i svampskogen i heljen!
Jag ska också följa detta med stort intresse eftersom att då jag för en liten tid sedan samtalade om svampar med kamrat, så nämnde jag att jag aldrig hade hittat svart trumpet, varpå han verkade närmast chiockad och utbrast att formligen vimlade i Stockholms närhet!
-Verkligen?
Men tänk att det gäller för mig med! Aldrig hittat en svart trumpetsvamp i mitt liv.
När jag var liten så var jag och min farmor ute och promenerade på hennes lantställe i brottby lite norr om stockholm när hon helt plötsligt utbrister: Nä men jösses! Och rycker upp svarta svampar ur diket bredvid grusvägen där vi går. Hur mkt jag än anstränger mig för att se dessa svampar i vegetationen så lyckas jag inte medan hon rycker upp svamp efter svamp. Det hela tedde sig surrealistiskt när jag tänker tillbaka…..som en scen ur Harry Potter faktiskt.
På en skogspromenad jag företog mig i förra veckan hemma i Skåne, lyckades jag för första gången i mitt liv snubbla över svart trumpetsvamp! De bara stod där och stoltserade i mossan på en stenbumling. Men såklart, allt efter Murphys lag, så var jag finklädd och bara ute på promenad… Ingenting att plocka i!!
:) Blev du sugen nu, Affe?