Hej
Jag är en ganska amatörmässig plockare som mest siktar på Kantarell, taggisar, Trattisar m.m, men nu efter att ha varit på forumet ett tag tänkt satsa på nya sorter!Det är ju hur stimulerande som helst att läsa alla inlägg + kommentarerna till dessa.
Jag har absolut bestämmt mej att i som första nya satsa på SVART TRUMPETSVAMP!
Nu undrar jag, finns det knep för denna osynliga rackare, typ trattisarna, dvs sitta på huk och spana av närområdet efter gula skjälkar, eller gäller den svåra vägen, att gå & gå tills man trampar på dom.
Snälla, kom med tips så att jag kan göra en allvarlig attack i svampskogen i heljen!
Jag ska också följa detta med stort intresse eftersom att då jag för en liten tid sedan samtalade om svampar med kamrat, så nämnde jag att jag aldrig hade hittat svart trumpet, varpå han verkade närmast chiockad och utbrast att formligen vimlade i Stockholms närhet!
-Verkligen?
Men tänk att det gäller för mig med! Aldrig hittat en svart trumpetsvamp i mitt liv.
När jag var liten så var jag och min farmor ute och promenerade på hennes lantställe i brottby lite norr om stockholm när hon helt plötsligt utbrister: Nä men jösses! Och rycker upp svarta svampar ur diket bredvid grusvägen där vi går. Hur mkt jag än anstränger mig för att se dessa svampar i vegetationen så lyckas jag inte medan hon rycker upp svamp efter svamp. Det hela tedde sig surrealistiskt när jag tänker tillbaka…..som en scen ur Harry Potter faktiskt.
På en skogspromenad jag företog mig i förra veckan hemma i Skåne, lyckades jag för första gången i mitt liv snubbla över svart trumpetsvamp! De bara stod där och stoltserade i mossan på en stenbumling. Men såklart, allt efter Murphys lag, så var jag finklädd och bara ute på promenad… Ingenting att plocka i!!
:) Blev du sugen nu, Affe?
Klart du får fråga, och jag tänker faktiskt svara, eftersom detta var en helt fantastiskt svampskog som det verkade som om INGEN gick i! Och eftersom jag nu bor längre upp i landet så har jag ingen anledning att hålla stället hemligt. Jag var där i onsdags, och helt ärligt så har jag nog aldrig sett en skog med så stor artrikedom av svamp! Jag vara helt lyrisk! Men i vilket fall som helst så utspelade sig detta som sagt i Skåne, En bit utanför Vittsjö, mer exakt i skogen mitt emot “Ubbalt B&B”. (Fantastiskt trevligt litet ställe för den delen! Rekomenderas varmt!)
Lycka till!
Jag vet, ibland är jag så snäll att det är äckligt…. Nästan så att jag funderar på att tvinga dig att ta med mig ut i skogen nästa vecka när jag är i skåne igen… ;) Jag kanske kunde lära mig något…
Hoppas du hittar imorgon. (Annars kan jag nog nästan ge dig en exakt beskrivning…) ;)
Hej!
Svart trumpetsvamp växer på rikare mark där det är kalk.
Jag har även hittat den på en kulle där det är barrhumus och bara gran, men jag vet att det är grönsten i marken där.
Idag hittade jag den i en ny skog under stora gamla granar i mossan.
Men det är rikare mark, där växer olika sorters ramarior fingersvampar och gul taggsvamp Hydnellum geogenium.
Lycka till med letandet!
Svar till Birgitta D:
Jag hade ett ställe i en av Sveriges vackraste beteshagar där jag plockade svart trumpetsvamp under ett antal år ca 1997 - 2002.
De växte under stora hasselbuskar på kullar med lera som jordmån. Övrig undervegetation var nästan obefintlig under de täta valven av hassel.
Sedan några år har de helt försvunnit. Inte minskat utan det finns inte en svamp i området förutom oätliga vitriskor och en och annan läcker mandelriska!
Kan det vara så att det är kor som äter upp trumpetsvampen men ratar riskor?
Någon som vet?
Hej Allihopa!
Det är helt otroligt vilket gensvar man får på detta forumet!Jag har tyvärr varit borta under helgen och inte kunnat följa med insändarna.Jeepträff, vilket är ett bra tillfälle för svampplockning, man ser ju dom från bilen!
Jag erövrade c:a 3 liter gulisar i heljen.(Inte bara från bilen)
Tack för alla kommentarer, men hur hittar jag dom, de svarte.När jag är ute så tittar jag & tittar, men ser inga.
Nu undrar jag, från er alla lyckliga som har hittat, hur hittar jag den första?
Jag är övertygad om att hittar jag bara en, så hittar jag alla, typ som trattisarna.
Så, ska jag krypa, stå på händer, ta på mej glasögonen, ta av mej glasögonen(?), HUR HITTAR JAG MIN FÖRSTA GULDKLIMP(svart)???
Ja, de är sannerlkigen svåra att upptäcka!
Jag fick informationen av en kompis som hade haft turen att hitta under hassel.
Så jag började kolla närmare under alla hasselbuskar i hela hasselhagenb, och vips hade jag en rejäl påse full!
Nu tror jag att kossorna fått smak på den, eller kan det bara vara så att de trampar sönder marken under hasseln så att svampen inte trivs där längre?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.