Hej
Läste ofta om Rödbandad Spindling i mina nu utdaterade svampböcker.
I år har jag hittat flera med det utseendet så jag har kollat upp bilder av Cortinarius armillatus.
Är detta bilder på Rödbandad Spindelskivling? Eller släktingar?
(Verkar inte vara hygrofana i nån större utsträckning)
rödbandade?
Den första ser ut som den rödbandade.
Den andra (bild 2-3) är mycket lik stor tegelbandsspindling(paragaudis ssp. oenochelis), som trivs i fuktig och rik gammal granskog.
Serie 2 Miljön är rätt för tegelbandsspindling (paragaudis ssp. paragaudis), men svamparna ser för mörka ut, och jag är lite skeptisk till hattstuket. Har inget bra förslag, tyvärr.
Om du har sparat någon för mikroskopering, kan sporerna eventuellt ge lite vägledning.
Spindling 2 och följande är antagligen C. luteoornatus (tidigare C. œnochelis), men man bör kolla sporerna. Vi har flera kollekter här i Borgsjö Cortis-vecka av C. pinigaudis, som har exceptionellt små sporer, bara 5-6 µm långa. Dom växer typiskt på sandiga tallhedar bland Cladonia.
Spindling 2 och följande är antagligen C. luteoornatus (tidigare C. œnochelis), men man bör kolla sporerna. Vi har flera kollekter här i Borgsjö Cortis-vecka av C. pinigaudis, som har exceptionellt små sporer, bara 5-6 µm långa. Dom växer typiskt på sandiga tallhedar bland Cladonia.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.