Oj vad glad jag blev när det kommit så mycket fruktkroppar av taggsvampen med de fantastiska färgerna. 10 fruktkroppar mot 1-2 annars.
Ska den heta Sarcodon glaucopus bara? Eller hur var det nu? tidigare var.modestum.
Sarcodon
Hej!
Det känns bekant men Jan A har troligtvis hittat samma taggsvampen som “min” och man har kört DNA på ett antal svampar sarcodon i åtgärdsprogrammet för att faställa vilken svamp som är vem,det är inget som finns att läsa på nätet, mer än inside information på guiden bl.a. från Jan A
Så här skrev Jan A och Irene i en tidigare tråd som jag kopierat.
Taggsvamp
Precis som Elisabeth tror jag - och har hela tiden trott - att Lenas svamp är den som en tid kallats/haft arbetsnamnet S.“modestum”, men förra året plötsligt ansågs stämma in på Nannfeldts originalbeskrivning av S.glaucopus (från “mina” skogar - där också jag hittat den). Vad som ”under lång tid kallats” S.glaucopus ska istället vara S.scabrosus. Bl.a. Micke och jag fick under 2009 muntliga uppgifter om och har tidigare meddelat detta.
Någon vet nu kanske något mera?
/Jan A, Uppsala 2010-07-28 09:32:47
——————————————————————————————————————-
Taggsvamp
Jag är också nyfiken på namnsättningen på Sarcodonarterna.
Om “modestum” ska heta glaucopus, vilken tallskogsart är det då som saknar namn - den gulaktiga “glaucopus” eller den rosatonade “scabrosus”?
Irene skrev detta
Är det någon som har mer fakta om det här,kanske Micke som sitter med i Artdatabanken!!!???
Sarcodon glaucopus står fortfarande registrerad som Blåfotad taggsvamp enligt 2010års rödlista.
http://www.artdata.slu.se/rodlista/filer/Rodlista2010-svampar.pdf
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.