0 239 visningar

12 svar

vit kantarell

hanzzon

29 aug 2006 kl. 20:02

på samma ställe som förra året hittade vi dessa vita kantareller.
bilden ljuger lite, för de är verkligen vita. det verkar också som om de gulnar en aning efter en tid i korgen.
mvh

0

hanzzon

29 aug 2006 kl. 21:03

är det något som bör rapporteras?
mvh

0

Hans v E

29 aug 2006 kl. 21:09

Märkligt. Ny art?

0

klas jaederfeldt

29 aug 2006 kl. 21:16

kantareller blir så ibland, mer eller mindre vita, alla kantarellsvampar är varierande i färgerna, men kan faktiskt finna en gul, svart trumpetsvamp. om du vill kan du sända den till något herbarium, men det har kommit in så många under åren att jag tror inte att dom tycker att det är ett så märkvärdigt fynd. men visst är det kul för dej att ha hittat vita kantareller

0

hanzzon

29 aug 2006 kl. 21:25

det är jättekul!  :)
och ännu roligare att de återkommer, nu andra året i rad.
exakt på samma ställe, men i år var de några fler. sammanlagt ett tiotal utspridda på ca 4m².
mvh

0

Göran H

29 aug 2006 kl. 21:43

Det börjar brännas.
Det här med färg på kantareller.

0

Lena Strömstad

29 aug 2006 kl. 22:56

Hittar oxå vita kantareller på samma fläck år efter år. Det är roligt att se dom igen.
Ja, inte samma då för jag kan berätta att de smakar lika gott som di gule.

0

May-Britt Käck Ivarsson

30 aug 2006 kl. 14:46

Hittade för första gången i mitt liv vita kantareller en bit från Umeå för ett par år sedan, verkar återkomma år efter år på samma ställe.

0

kobran

30 aug 2006 kl. 16:12

Hittade vita kantareller med betydligt kraftigare kroppsbyggnad än de vanliga, som kom år efter år på samma ställe. Det var bland nässlor i en stensatt vägkant.

Sedan ca 4 år har det inte kommit en enda där.
Har kollat i år som vewrkar va ett gott svampår, men nix!

Kanske kommer de senare, men det verkar lite underligt att de upphört sådär.

0

hanzzon

30 aug 2006 kl. 16:20

kanske någon mer som kommit på ditt hemliga ställe.  ;)
mvh

0

kobran

30 aug 2006 kl. 16:23

Ja det har blivit mindre nässlor oxå.
Därför syns de ju och är lättare att plocka.

I år var nässlorna helt torra.

Ska kolla stället i alla fall nu efter regnperioden.

PS. Det går betesdjur i området, ibland tror jag att kor är som människor, de har individuell varierad smak för svamp!

0

Birgitta D

30 aug 2006 kl. 19:22

Måste kolla mitt ställe där jag hittade albinos förra året.

0

Gunilla

2 sep 2006 kl. 10:57

Jag har ochså hittat vita kantareller på en skogsväg, för två år sedan. Men de har inte återkommit för vägen har vuxit igen lite. Smak som vanlig kantarell.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone