Såg denna flugsvamp igår och den växte i kanten av bokskog men det fanns även ett fåtal granar precis där den stod. Lyckades inte få till färgen riktigt på bilderna utan den var ljust limegrön men mörkare än vad bilderna visar.
Funderingen gick till Lömsk flugsvamp men kan det vara den?
Tackar på förhand:)
Tack Jan
Men kan den vitgula få så grön färg? Vet att det inte syns så bra på bilderna men den var mer ljusgrön i färgen än gul. Även fotens färg gick mer åt grönt än gult. Där den stod i skuggan hade den samma färg som en ljusgrön kremla. Fick tyvärr lite halvpanik av älglössen så det blev inte att jag luktade på den vilket hade hjälpt. Får försöka återvänd och se ifall den luktar rå potatis.
Tack igen Jan för förslaget men tror inte att den på mina bilder är vitgul flugsvamp. Åkte tillbaka dagen efter för att lukta. Tyckte då att svampen luktade sött och gott men blev osäker på om lukten kunde ha ändrats under det dygn som gått. Nu i helgen såg jag den vitgula i en annan bokskog. Där kunde jag tydligt känna lukten av rå potatis vilket gör att jag känner mig mer säker på att den på bilden här inte är vitgul iaf.
Tyvärr verkar min kamera ha lite problem att få fram den korrekta färgen på grönaktiga svampar så bättre bilder än det här gick inte att få:( Får därför låta denna svamp vara okänd så länge.
Hej igen:)
Har tagit lite tid att se efter om jag kunde hitta ngn annan flugsvamp som stämmer in och nu vet jag.. Måste vara en Amanita muscaria:D Skämt åsido, jag håller nu med den kunniga majoriteten om att det bör vara en vitgul men med ett ? för den söta lukten. Fanns tyvärr bara 1 flugsvamp just då i den bokskogen och har inte haft möjlighet att återvända dit igen.
Tacka igen för alla svar.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.