0 358 visningar

10 svar

vad är dessa?

hanzzon

29 aug 2006 kl. 20:10

undrar vad dessa är förena?
mvh

0

Malla

29 aug 2006 kl. 20:36

Bild två är citrongul slemskivling.
Dom andra vågar jag inte säga något om.

0

Bo E

29 aug 2006 kl. 20:40

Jag tycker att det ser ut att vara
1. honungsskivling
2. citrongul slemskivling
3. storkremla

0

Joachim Krumlinde

29 aug 2006 kl. 20:45

Jag håller med Bo E

0

Hans v E

29 aug 2006 kl. 21:07

1 är inte honungsskiving utan föränderlig tofskivling
2 är citronslemskivling
3 är inte storkremla

0

Michael Krikorev

29 aug 2006 kl. 21:08

Jag håller med Hans..

0

Tony S

29 aug 2006 kl. 21:09

Håller också med Hans… :)

0

hanzzon

29 aug 2006 kl. 21:33

som nybörjare, trodde jag att nummer 1 var ockragul grynskivling. med den karakteristiska uppåtpekande strumpan. allt enligt en gammal svampbok jag äger.
bo mossbergs svampar i naturen 1995.
mvh

0

Irene A

29 aug 2006 kl. 22:22

Jag håller också med Hans :-)

När man ska försöka gissa på kremlor, kan det underlätta mycket att få reda på vilka träd de växer vid.

0

Franco Matli

29 aug 2006 kl. 23:05

En gissning eftersom det är -Kan vara-.Svartröd kremla eftersom hattkanten är svag strimmig med rosa ton.Då ska fotbasen vara svagt gulnande, ha en fruktig lukt, skarp smak och växa under barrträd.
Det skulle hjälpa om du beskriver storlek, typ av skog och under vilket träd den växer.Många kremlor är symbionter till en trädart.

0

Irene A

30 aug 2006 kl. 18:40

Är också inne på svartröd kremla, och miljön stämmer bra för den.
Den har i så fall en doft av kokos - inte alltid så tydlig för alla - men om man lyckas förnimma den, är det ett bra kännetecken.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone