0 536 visningar

13 svar

Hudproblem

Ulla Persson, Skåne

28 aug 2010 kl. 17:49

Jag har fått jätteproblem med flagande och sårig,torr hud på mina kanatrellplockarhänder. Smörjer och smörjer och plockar numera med bomullsvante på vänster hand. Tyvärr går det inte att plocka med vante på högran.Kantarellerna går sönder. Är det någon som känner igen detta? Jag har varit hos läkare och fått kortisonsalva men det hjälper inte.Avhållssamhet är ju inte att tänka på så här i svampsäsongen.

0

Lena M

28 aug 2010 kl. 18:05

Ja det låter besvärligt men kan du inte ha de tunna vinylhandskarna ( engångs ) som finns att köpa på b.l.a apoteket, eller blir det för tätt kanske ?

0

"JAS" Helsingborg

28 aug 2010 kl. 18:17

Jag har ett par riktigt bra Aloe-Vera produkter till salu för ömtålig och flagnade och sårig hud.
skogens@luftkuddeland.se

0

anithau

28 aug 2010 kl. 19:14

Ringblomssalva är super för detta.

0

Ulla Persson, Skåne

28 aug 2010 kl. 19:21

Tack för tipset

0

Mimmi, Mjölby

28 aug 2010 kl. 20:26

Vad smörjer du med? Tyvärr är många produkter baserade på paraffin, vilket inte gör någon nytta alls. Du behöver antingen en riktigt fet salva eller något återfuktande, beroende på vad som orsakar besvären. Lusläs innehållsförteckningen och undvik allt som heter paraffinum liquidum, petrolatum och mineral oil. När du har hittat något bra, så smörj in händerna med ett tjockt lager, sätt på bomullsvantar och låt det vara så över natten. Hoppas att du får ordning på kantarellplockarhänderna!

0

Elisabeth Jansson

28 aug 2010 kl. 20:33

Att lägga händerna i ett bad av olivolja kan göra underverk också!
Och sedan trä på bommulshandskar över natten!

0

zingo

28 aug 2010 kl. 21:48

Jag slår också ett slag för ringblomssalva. Bästa är om nån har gjort själv - bara på olivolja, bivax och ringblomsolja.
Ev. med lite lavendelolja i.

0

Totte Gbg

28 aug 2010 kl. 22:26

Har haft sådana händer tidigare numera lindrigare.
Fenurilsalva och sen på med kortison för att få bukt med det värsta.
Efter det underhålla med fenuril eller med helosan original har fungerat för mig.

0

Thomas i södertälje

29 aug 2010 kl. 00:13

Min tjej använder mekanikerhanskar när hon är med och plockar och det har fungerat bra.

0

apotek

29 aug 2010 kl. 00:29

Tvätta händerna med grönsoppa och glöm resten.

0

Anna

31 aug 2010 kl. 23:45

Hej Ulla!

Hur gick med dina händer? Vad fungerade bäst? Bra att veta.

0

Svampmaja

8 sep 2010 kl. 05:13

Har en son med eksem och har provat det mesta. Det enda som fungerar bra mot torrhet är Locobase Repair som finns att köpa på apoteket. Den reparerar huden. Smörj vid behov och du ska se att det gör susen.

0

Charlotte B

8 sep 2010 kl. 09:20

Hand Cure från Madame Chic Kosmetika!!!! Finns inget bättre. Jag lovar!!
Hjälper både eksem och psoriasis händer, fötter, torrsprickor osv.

Har jobbat med det och har aldrig stött på något som funkat så bra som den!!

Finns att beställa på deras hemsida. Gå in på webshop och välj sedan hela sortimentet och sök på hand cure så hittar du den. Den kostar en del men det är en jättestor burk och är absolut värd pengarna!!

Lycka till.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone