0 390 visningar

8 svar

Rimskivling i ekhage!

Peter, Linköping

28 aug 2010 kl. 19:35

Som det låter, en grupp rimskivlingar växte i en betad hage med ek och hassel, några meter från svarta trumpeter och kruskantareller.

Är det verkligen vanligt? Jag hittar den annars bara i blåbärsris i tallskog.

0

Jan A, Uppsala

28 aug 2010 kl. 20:51

Inget konstigt alls. Den klara att sambo med diverse lövträd.

0

Birgitta D

30 aug 2010 kl. 22:08

Vad som var märkligare är att ca 25 svampkonsulenter kan rusa in i en skog och fylla korgen med svart trumpet bland blåbärsris, dessutom åkte säkert 25 till dit nästa dag och plockade lika mycketg.

0

Peter, Linköping

31 aug 2010 kl. 08:21

Nu vill jag ju förstås veta var det här tilldrog sig, och när? :)

0

Birgitta D

31 aug 2010 kl. 09:11

Detta hände i lördags och söndags när svampkonsulenterna hade riksmöte i Tredhörningsjö. Lokalen var blandskog medd blåbärsris.

0

Trollehatt

31 aug 2010 kl. 09:16

Peter,
kan du ge en hint om i vilket väderstreck du hittar svart trumpet ... jag vill hitta men hittar inget, har jagat i skogarna kring stan säkert 20 timmar utan att hitta det svarta guldet ... :(

0

Bo E

31 aug 2010 kl. 11:11

jag har hittat gott om svart trumpetsvamp i både ren tallskog med blåbärsris och blandskog med gamla granar och mossig underveg. med en del blåbärsris - däremot aldrig rimskivling i lövskog eller hagar, men då kanske man gör det oxå framöver…

0

Peter, Linköping

31 aug 2010 kl. 12:29

Betade hagar med ek och hassel söder om stan, t.ex. Tinnerö. Stå på näsan så ser du dem, förhoppningsvis. De är luriga att få syn på.

0

Jan A, Uppsala

31 aug 2010 kl. 16:30

Prova mellan Sundsbron och Sturefors slott, ffa i sluttningen mot sjön - men även mot vägen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone