Rätt färg, men med den breda hatten, ca 12 cm, och relativt korta foten känner jag inte igen den som den vanliga honungsspindlingen, och jag kunde inte känna någon honungslukt på den heller.
Miljön är gammal granskog med inslag av tall, björk och asp.
Finns det några alternativ..?
Har du kollat sporformen? Jag tycker mig se en svagt violett ton på hattkanten på de unga? Är den reell? Jfr. C. transiens.
Annars är det väl en luktlös C. integerrimus, eller C. stillatitus som en del vi ha den till. Senaste budet (PC) är dock C. mucifluus var. pinicola Peck.
Tack för förslagen, Karl!
Jag funderade själv på om det kunde vara mucifluus..
Jag har just kollat sporerna, och de var överraskande stora, övervägande amygdaloida, upp till 15 x 8 my. De är grovt och jämnt vårtiga, men det är väl karakteristiskt för hela gruppen?
Ingen blå ton på själva hatten, däremot kan man ana en svag blå ton i slemmet.
Flåt, jag trodde det var Peck, men det är ju Orton. Melot vill att honungsspindlingen ska heta C. mucifluus var. pinicola (eller subsp., jag minns inte exakt), och det är det namn som kommer i nästa nr av Flora Phot. Jag bara skakar på huvudet….
Till saken: dom stora sporerna placerar din svamp antingen i sektion Myxacium eller i sektion Defibulati. Du borde med andra ord kolla om den har söljor. Om den har det är det inte mucifluus eller integerrimus.
Den har inte söljor, och jag tror på mucifluus. Jag har ju för sjutton hittat den tidigare, men då var den torrare och blekare och lite rynkig och växte på tallbevuxen hällmark..
Karl, har du sett den här nyckeln förresten:
http://britsmycolsoc.carol.titanhosts.net/files/Cortinarius_Subgenus_Myxacium.pdf
?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.