0 1944 visningar

15 svar

talltuvskivling nu då?

bjärven

29 aug 2010 kl. 11:38

fann den bredvid goliat på tallhed

talltuvskivling?

0

Umebon

29 aug 2010 kl. 18:15

De små bruna till höger på bilden ser definitivt ut som talltuvskivling. Hoppas någon mer kan ge sin synpunkt.

0

Anita S

29 aug 2010 kl. 19:03

Jag vet inte vad talltuvskivling är, men det ser ut att vara Lyophyllum shimedji (en i Japan liksom goliat uppskattad svamp). Det är en art som växer med tall och hittas på tallhedar där goliat växer. Fann den igår på tallhed på sand i Härjedalen. Först för något år sedan kom man underfund med att denna mörka i tuvor med tall växande art är densamma som en som finns i Japan. Tidigare har den gått under namnet L. decastes (mörk tuvskivling),men den växer bara med lövträd enligt senaste forskning.

0

Lilian

29 aug 2010 kl. 19:16

Talltuvskivling är det nya svenska namnet på Lyophyllum shimeji. Bilderna verkar stämma. Kolla i senaste numret av Sv Mykologisk Tidskrift (nr 2/2010), där finns jättebra bilder och utförlig artbeskrivning.

0

Henrik S

29 aug 2010 kl. 20:39

Det är definitivt talltuvskivling du hittat! Jag har i år provat att smaka den såväl rå som stekt. Rå framtäder en tydlig nötsmak först när man tuggat 10-20 sekunder. Jag fick ett ex. tillagat för ett par dagar sedan, tyvärr var den stekt i rikligt med saltat smör så dess egen smak drunknade i smörsmaken, i och för sig gott men jag tror svampen vinner på en försiktigare tillagning.

0

bjärven

29 aug 2010 kl. 23:45

det låter bra !
när jag stekte mitt förra fynd
tyckte jag att smaken var en blandning av murkla och stoltfjällskivling ungefär.
ska försöka vara lite försiktigare
vid tillagningen den här gången.
tack ska ni ha för era svar!

0

Birgitta D

30 aug 2010 kl. 08:54

Hittade mina första Honshimeij i Trehörningsjö igår, Roligt hitta dom efter att bara läst i tidningarna om den tidigare, skall provsmaka dom stekta idag.

0

Peter, Linköping

30 aug 2010 kl. 09:15

Kan man skilja den från mörk tuvskivling på något bra sätt? Jag tycker att de ser identiska ut med de tuvskivlingar jag hittar här nere, långt ifrån sandiga tallhedar.

0

Lasse

30 aug 2010 kl. 10:28

Peter: Du kan ju alltid kolla i denna länk så borde det klarna lite:

http://lyophyllumshimeji.blogspot.com/

0

Lasse

30 aug 2010 kl. 10:34

Är du på tallmarker utan gran och hittar någon tuvskivling av mörkare sort så har du allra troligast hittat L. shimeji eller L. fumosum. Är du däremot i en granskog och hittar motsvarande så har du allra troligast hittat L. decastes. Växtmiljön ska vara ett bra sätt att skilja dem, förutom då att decastes normalt tydligen växer i mycket stora klingor medan shimeji bara har ett fåtal fruktkroppar eller är solitär.

0

Lasse

30 aug 2010 kl. 11:04

Klungor ska det givetvis vara.

0

Lasse

30 aug 2010 kl. 13:29

En bild på mörk tuvskivling (Lyophyllum decastes) går att hitta här:

http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=182241&fnr=1&sok=tuv&Start=0&Offset=50&1

Växer väl främst på gräsmark så att förväxla den med talltuvskivling blir nog svårt om mnan har miljön i åtanke.

0

Peter, Linköping

30 aug 2010 kl. 14:44

OK, tack för tipsen.

Fast jag har aldrig sett någon uttala sig om matvärdet av decastes. Jo, sade inte Jan A nåt för länge sen, förresten. Är det någon som äter den?

0

Lasse

30 aug 2010 kl. 15:35

Den står som ätlig i Rymans bok Svampar.

0

Birgitt5a D

30 aug 2010 kl. 22:00

Har aldrig ätit någon tuvskivling förr. Nu har Hon shimaiji fått en chans, Vi mår fortfarande bra. Bifogar bild på  en del av maginnehålledt.

0

talltuvestavning

Lilian

30 aug 2010 kl. 23:44

SHIMEJI stavas det i västerländsk transkription.
-ji-stavelsen uttalas dock -dji. Hela ordet sägs med jämn betoning men ett litet tryck på mittenstavelsen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone