0 561 visningar

18 svar

Svamkosulenter och annat

Lena M

29 aug 2010 kl. 17:51

kunnigt folk, varför svarar ni inte på frågorna som alla nybörjare ställer ?

Minns själv alla möjliga och omöjliga frågor jag ställde för ett antal år sedan och fick för det mesta svar som resulterade i kunskap.

Visa vad ni lärt er på svamputbildnigen, bjussa på era kunskaper om ni vill att det skall leva vidare.

Jag är ju själlärd och har mkt. frågor själv men jag tycker att det gått pretige i det hela, ingen vill visa okunskaper, ingen vill säga,” jag kan inte “, var är det för fel med det.
Ingen kan allt, men hjälps vi åt kan vi lära mycket av varandra tror jag.

0

Birgitta D

30 aug 2010 kl. 01:19

Lena det kan kanske bero på att 80 av svampkonsulentrna varit oå riksmöte hela helgen.

0

Lena M

30 aug 2010 kl. 06:39

Birgitta, jag pratar inte om uteblivna svar i helgen utan allmänt, de är en handfull som ofta och gärna delar med sig av sin kunskap, svarar på frågor som kan tyckas självklara för många men alla har varit ” barn i början “.
Många forumbesökare har gått konsulentutbildningarna och det finns mycket kunskap bland andra besökare, vad jag menar är att alla frågor är viktiga för den som ställer dem.

0

anithau

30 aug 2010 kl. 06:44

Jag har slagits av samma tanke som Lena M framför.

0

Sabina

30 aug 2010 kl. 08:11

Har varit med på forumet nu runt 1-2 år tror jag det är.
Upplever detsamma som ren nybörjare. Jag har inte fått svar påd e fårgor jag ställt vilket gör att man ger sig ut och inte får med sig något hem i korgen, man tappar sugen lite efter att inte hitta nått alls knappt.
Jag vill iaf börja med svampar jag vet jag kan plocka och sen utöka och plocka andra arter men när man inte ens hittar en kantarell.. ;)

Det verkar som att vissa frågor alltid får svar medans vissa andra av annan karaktär aldrig får svar eller väldigt sällan.
Artbestämning på svamp verkar ligga i topp.

Kan redan nu ursäkta mig om jag rört upp någons känslor men så här uppfattar JAG det iaf.
Ska gå med i Puggehatten här nere tror jag men tyvärr är vi upptagna alla helger ända in i sena oktober så det blir ingen kurs eller svampens dag för oss :(

0

Tanja i Gagnef

30 aug 2010 kl. 11:05

Hej på er! Vad tråkigt att ni känner så! Jag tycker att de flesta får svar på sina frågor här, visst är det enklast att svara på frågor om artbestämning. Det är ju svårare med frågor typ “när kan jag plocka den och den svampen” mm. Vissa frågor har helt enkelt inga konkreta svar, så är det med mycket i vår natur! :-) Sen kan jag ibland tycka att de som är nybörjare borde börja med att skaffa en bra svampbok + gå någon kurs eller följa med en svampkunnig person ut. Det var så jag började och säkert de flesta med mig! Det är ett mycket bra sätt att lära sig. Om det är någon nybörjare som bor i mina trakter får du gärna hänga med ut och ta del av mina kunskaper, det är bara roligt att dela med sig av det man kan! :-)

0

Ewa lilliesköld

30 aug 2010 kl. 11:22

Håller helt med dig Tanja i Gagnef. Jag uppmanar nybörjare mlf att gå in på http://www.svampkonsulent.se och klicka er fram till konsulenten närmast där ni bor. Fråga om de håller kurs eller om ni kan följa med ut i skogen. Det är klart enklare att artbestämma där än på en bild på forumet!!
Bor ni i mitt område så ring bara!!
:-)

0

Sabina E

30 aug 2010 kl. 12:27

Wow, den sidan har inte jag varit inne på förut, ska in genast!
Det jag känner är svårast är just när kan man hitta en speciell svampsort och var de trivs. Nu när vi varit ute i skogen igår så var där inte mycket alls..och frågan är om stora delar av skogen inte är något som svamparna gillar eller om där redan är utgallrat.
Man tycker det borde ha varit bra väder här längst ner i Sverige i Skåne/Malmö för det har rebnat mycket i förra veckan och väen lite innan..så de bör ha hunnit växa till sig.

0

Maria I

30 aug 2010 kl. 13:17

jag går just nu Svampkunskap 1 i Umeå och förstår att man vill veta när och var man kan plocka olika sorters svampar men det är det ju ingen som kan säga i förväg.

Jag har gått kurser via studieförbund, varit ute på svamputflykter med konsulenter samt köpt svampböcker. Det gäller ju att läsa och lära sig var svamparna trivs.

0

Lilian

30 aug 2010 kl. 13:43

Man kan inte bli läkare på distans via nätet, man måste lära sig genom att se sjukdomarna i verkligheten under erfaren ledning. Likadant med svampkunskap!
Ett forum som detta kan aldrig bli mer än ett komplement till kurser i skog och mark där man själv använder alla fem sinnena (inte bara synen!)för att under säker ledning inpränta nya arter.

0

Totte Gbg

30 aug 2010 kl. 19:05

Mitt tips till nybörjare som kommer till forumet är att gå in via förstasidan och kika runt. Svampguiden är mer än ett forum.

Där finns en hel del matnyttigt att läsa…tips och råd inför svampplockning, det finns 10 bra nybörjar svampar mm.

Det finns lite för den som vill lära sig mer om skivlingar, soppar ,kremlor mm och även artilkar att ta del av.

0

Gröngölingen

30 aug 2010 kl. 21:09

Måste säga att jag precis hittat sidan och ställer säker lite halvkorkade frågor, men jag har fått snabba svar måste jag säga. Snurrar runt enhel del och tittar både på bilder och forumet och lär mig allt mer. Fast jag är en fegis och vågar inte äta allt jag plockat även om jag fått svar att det varit matsvamp. Ska oxå kola in det här med svampkonsulent.

0

svampstaff

30 aug 2010 kl. 21:30

Man kan inte begära att blåstjärnor ska sitta vid datorn dygnet runt och svara på frågor heller, även dom vill väl lufta sig ibland.
Sen är ju många verifierat svampkunniga specialicerade på vissa arter, och då får man ju snabbt lite hjälp.
Men i huvudsak så är ju irenéA den som är mångsidigast och även hon har ju ett liv utanför datorn, så upp med haken ni som misströstar, ut och njut av naturen och lär, bästa skolan hur många kurser man än går eller läser.

0

Birgitta D

30 aug 2010 kl. 21:43

Det är väl så att alla sitter inte framför datorn hela dagarna. I alla fall inte framför svampguiden. När man väl går in är det så många nya inslag så man sovrar ganska grovt. Kollar signaturen, kompis ok, läser. Intressant fråga läser.  Mycket karlJohan? eller dylikt måste hoppas över.

0

anithau

30 aug 2010 kl. 22:10

Svampstaff!
Det är ingen som begärt att blåstjärnorna ska svara på alla frågor. T ex kan både du och jag svara tillsammans med många många andra här på forumet.

Att Irene är den som är mest kunnig här på forumet är odiskutabelt, men hon har inget krav på sig att vara mer “svarare” än någon annan.

Hjälps vi alla åt så går det lättare.

0

svampstaff

30 aug 2010 kl. 22:53

Klart vi ska hjälpas åt, i den mån vi hinner.Vissa av oss jobbar ju även heltid, så det blir tajt ibland med tiden.Jag vill plöja av så många heta skogar jag kan dom få dagar jag är ledig, samlar på mig data och bilder för hösten, som får redas ut senare.
Jag tänker inte ens fundera på att läsa till svampkonsulent förrens jag vet vad jag pratar om.

0

Thomas i södertälje

30 aug 2010 kl. 23:40

tycker detta är ett kanonforum. Får snabba bra svar.
O skulle det mot förmodan ta lite tid så puffar jag tråden igen :)

o sen som många skriver.

Vi är duktiga! vi har koll! vi är starka tillsammans.
( tre av våra 5 kärnvärden på mitt jobbb :)

0

anithau

31 aug 2010 kl. 06:45

Svampstaff!
Svampkonsulent är inte den enda lösningen för att få kunskap.
Intresse och motivation gör allt.
Du har båda delarna.

Själv är jag svampkonsulent, och det är mycket som jag inte kan.
Ingen kan allt, som tur är.

0

Monika & John

31 aug 2010 kl. 10:37

Många har frågor och helt plötsligt så hamnar ens fråga jättelångt bak och blir liksom inte aktuell. Kanske kan man göra olika kategorier i detta superbraiga forum i ett ämne som verkligen är populärt. En kategori för bilder, en kategori för roliga svamphistorier, en kategori för hjälp med artbestämning osv. Kanske lättare då för “proffsen” att få alla frågor i samma kategori.
Ja en tanke bara.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone