0 355 visningar

3 svar

KJ?

Andreas

29 aug 2010 kl. 21:27

Karl Johan? m m

Bild1: Ovansida välvd ljusbrun

0

Ingen matsvamp!!!!

Elisabeth Jansson

29 aug 2010 kl. 21:40

Det är ingen K-J och de andra är rödbandad spindelskivlig och den som är vit är omöjlig att säga.
Kan vara en dödligt giftig vit flugsvamp.
Som nybörjare plocka inga vita svampar med vita skivor,inga bruna svampar med bruna skivor.

Soppen kan vara en Björksopp men inte nog fräsch för mat.

Om du är intresserad av matsvamp Köp Nya svampboken den är bra för nybörjare!

0

Ingen matsvamp!!!!

Svampnörden

30 aug 2010 kl. 00:59

Nya svampboken gillar inte jag! De läckraste svamparna enligt författarna i den boken är alla vita känns det som….totalt livsfarligt för nybörjaren anser jag

0

Bo E

30 aug 2010 kl. 13:40

tror att du hittat

1. gammal sunkig björksopp eller hasselsopp - passerat bästföredatum i a f

2.föränderlig tofsskivling som passerat bästföre
rödbandade spindelskivlingar - oätliga
en kamskivling - i o fs ätlig men med tanke på dess släktskap med flugsvamparna kan det vara bra att lära sig den ordentligt innan man provsmakar (och jag tycker inte den är nån höjdare - avstår gärna)

Någon vit flugsvamp eller vit svamp över huvudtaget ser jag inte på bilderrna

önskar dig bättre lycka nästa gång

kom i håg att gammal övermogen svamp aldrig är läcker - oavsett art

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone