0 499 visningar

14 svar

Bläckfiskssvamp mm

Tony S

29 aug 2010 kl. 21:50

Heldag i skånsk rik bokskog.

1a.Bläckfiskssvamp
1b.Blek fingersvamp? osäker
1c. Blodsopp (barrskog just där denna stod)

0

Tony S

29 aug 2010 kl. 21:52

2a.Brokkremla (ja, några vanliga arter får vara med)
2b. obestämd fingersvamp
2c. Fläckfingersvamp

0

Tony S

29 aug 2010 kl. 21:53

3a. Gallspindling
3b. Igelkottsröksvamp
3c. Karminsnylting

0

Tony S

29 aug 2010 kl. 21:54

4a. Lactarius fluens
4b. Orangebrun giftspindling
4c. Rödfotad läderkremla

0

Tony S

29 aug 2010 kl. 21:55

5a. Skarp rökriska
5b. Svart trumpetsvamp
5c. Vildsvinsspindling (trolig?)

0

Elisabeth Jansson

29 aug 2010 kl. 22:12

Vilka fantastiska svampar du hittat?
Bläckfiskssvamp har jag aldrig hört talas om!!!!

Finger svampen på 2 b kan det vara Ramaria flavobrunnescens hos mig växer den vid asp och gran på grönsten.
Den är speciell gul i färgen och mycket skör!
Du kan läsa om den eller mikroskoperar du?

0

Norma

29 aug 2010 kl. 22:14

Bläckfisksvamp då gissar jag att du har varit på Balsberget :)

0

Tony S

29 aug 2010 kl. 22:28

Elisabeth, jag mikroskoperar mest bara när ork och lust finns… ;)
Har ingen bra litteratur för fingersvampar, så jag tog inte ens belägg på den. Men vackra är de.

Norma, helt riktigt. Den ena av de två lokalerna för arten i Sk.

0

Frida T

30 aug 2010 kl. 09:37

Det var en riktig snygging den där bläckfisksvampen ! :)

0

Ewa lilliesköld

30 aug 2010 kl. 09:49

Wow…dessa fantastiska skånska bokskogar. Vilka spännande arter och fiiiiina bilder Tony S!!! Har inte sett många av de där inte…..
:-)

0

Lennart S

30 aug 2010 kl. 09:58

Jag håller med att det ser ut som Ramaria flavobrunnescens.

0

Tony S

30 aug 2010 kl. 17:44

Tack Elisabeth och Lennart för tips om fingersvampsart. Ska se om jag hittar info om den.

0

"JAS" Helsingborg

31 aug 2010 kl. 00:00

Hej Tony! Åkte förbi Kristianstad på hemvägen från Västervik/Öland för några timmar sedan och tänkte då. - Balsberget, Bläckfiskssvamp, det borde vara dags nu. Och så har du varit där och hittat den!:) Vad tror du kan det tänkas finnas kvar några ex i mitten av nästa vecka för i så fall blir det en heldag där, får väl höra med Hasse Ö oxå kanske. Grattis till fina fynd och snygga bilder.

0

Tony S

31 aug 2010 kl. 17:17

JAS, kolla gärna med Hasse innan du åker, han har stenkoll på Balsberget.
Men jag kan nämna att det fanns 5-6 synliga häxägg, så de kommer säkert att poppa nu efterhand. Äggen verkar dock kunna ligga ganska länge innan de spricker upp.

0

"JAS" Helsingborg

31 aug 2010 kl. 23:26

Tack Tony, skall kolla med Hasse.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone