0 328 visningar

13 svar

Torka K-J?

Sabina

30 aug 2010 kl. 10:01

Hjälp - hur löser jag med tork av Karljohan? Har ingen svamptork. Kan man hänga upp dem i tråd som med trattis o trumpetsvamp? I vilken temperatur är det lämpligt med tork på tråd när det gäller sopp som K-J? Tacksam för svar.

0

Boman

30 aug 2010 kl. 10:17

Strunta i tråden, det är bara krångligt. Har du en torkställning för tvätt? Om, så lägg ett gammalt lakan eller annat tunt tyg över den, skär svampen i tunna skivor och bred ut. Tidningar är inte så bra, tryckfärgen är inte nyttig.  Häng annars tyget mellan ett par stolar,så du får som en hängmatta fast utan häng, med tyngder på det tyget som hänger ned så det inte ramlar ned.  Om du har ett myggfönster, sånt med ram, så är det perfekt till svamptorkning.  Titta omkring dig och improvisera!

Äger du en vanlig fläkt så sätt på den i närheten. Svampen torkar nästan över natten och när den är helt torr så lägg den i täta burkar.

0

Bo E

30 aug 2010 kl. 11:18

jag torkar k-j i tunna skivor på vitt papper i utrymmet ovanpå kylskåpet - funkar utmärkt - fast utrymmet är ju begränsat - blir det större mängder funkar även ett väggfast skåp som finns ovanpå kylskåpet, därinne blir det oxå ganska varmt och är garanterat fuktfritt

0

Boman

30 aug 2010 kl. 11:32

Hur löser du luft cirkulationen i skåpen?

0

Bo E

30 aug 2010 kl. 11:50

ingen luftcirkulation så vitt jag förstår - bara torrt mörkt o varmt….

0

Mickeleh

30 aug 2010 kl. 14:32

Köp en tork från obh nordica.Kostar 695 och funkar bra för vanlig “normal"torkning,svampen torkar på 4-6 timmar. Finns på trettio.se

0

Lena

30 aug 2010 kl. 15:16

lakan utbredda på golvvärme funkar utmärkt för mig…

0

Boman

30 aug 2010 kl. 15:45

Alla sätt är bra, utom de som inte funkar.

0

Ingegerd

30 aug 2010 kl. 16:00

Om man har varmluftsugn går det alldeles utmärkt att torka den skivade svampen utbredd på tunt tyg (sliten handduk) på ugnsgaller. Så låg värme som möjligt, i min ugn blir det 35-40 grader. Någonting i kläm i ugnsluckan och sen tar det 4-6 timmar att få det hela knastertorrt.

0

Sabina

1 sep 2010 kl. 09:06

Tack alla! Mvh Sabina

0

Kjell Rilbe

1 sep 2010 kl. 09:25

Jag har en tork från OBH Nordica. Jag mätte hur varm luften blir och kom fram till att den åtminstone KUNDE bli uppemot 80 grader. Detta är för varmt för svamptorkning såvitt jag förstår, såtillvida att aromer förstörs. Rätta mig om jag har fel.

Har därför tänkt att jag ska bygga in en liten värmeregulator med hjälp av en sladdimmer på kabeln till värmeslingan. Om det går. Detta tillsammans med en vanlig termometer i luftflödet borde ge en rätt bra tork.

Tycker även att gallren i torken är för grovmaskiga. Många smulor blir så små att de ramlar igenom. Tji, alltså, att försöka sortera olika svampar på olika våningar - de ramlar igenom och blandas.

Kort sagt en produkt som får mig att undra: om man nu ändå gör en tork, varför gör man den då inte “rätt”? Hade väl knappast blivit nämnvärt dyrare att göra den med rätt lufttemperatur och med lite finmaskigare galler?

0

Elisabeth Jansson

1 sep 2010 kl. 22:27

Jag har en torkställning cirka 2m hög och 50x50 i fyrkant med löstagbara ramar 7 st får det plats som är gjorda av myggnät den står i pannrummet,det torkar väldigt snabbt.
Om man vill torka större mängder så skulle jag nog satsa på ett begagnat torkskåp om man inte har annan värmekälla i huset!

0

buffy

1 sep 2010 kl. 22:38

Jag har en Severin svamptork av OBH-Nordicatyp, fast tystare. Spelar det så stor roll om aromer förstörs vid torkningen pga för hög temp när man ändå skall tillaga den torkade svampen i bra mkt högre temp (stekning)?

Svamp jag inte vill skall blandas med annan lägger jag högst upp. Fö går det inte i så mkt svamp att separering av sorter blir ngt större problem, man får ändå oftast torka sin skörd i flera omgångar.

Smulor som ramlar igenom hålen i ållorna lägger jag i blandsvampmjölsburken o använder i allehanda grytor osv ist för konstgjort smakförstärkningsmedel.

0

Tina Nordberg

1 sep 2010 kl. 22:55

Jag har en stor trådkorg, butikshylla som jag lagt myggnät i. Den ställer jag ovanför elementet mellan fönsterbrädan och soffans ryggstöd.
Ibland på hatthyllan under luftvärmepumpen, och då blir det varmt inne.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone