0 238 visningar

5 svar

Lite hjälp igen?

Madde Småland

30 aug 2010 kl. 11:08

Har bilder på 2 som jag inte kan hitta i mina böcker och är nyfiken på dom.
Den första växer i bokskog och eftersom jag hittade dom medan jag var förkyld kunde jag inte känna ngn lukt. Hatt som liknar de bilder jag sett av prickmusseron men med fot som påminner om vissa spindelskivlingar.

Tack på förhand

0

Madde Småland

30 aug 2010 kl. 11:16

Nästa är en vackert röd sopp. Rören är klargula och blånar vid tryck, foten går också i rött med blev grön vid skada. Växte utanför en ladugård på rent gräs. Fanns inga träd eller stubbar på hela gräsmattan. Den största jag fann var ca 7cm i diameter. Lukten var angenäm men stark. Bara efter att ha rört vid soppen så satt lukten kvar på fingrarna.

Har bara sett den på det här stället och det var några km ifrån Smålandstena.

0

Irene A

30 aug 2010 kl. 11:33

Brokspindling och förmodligen rödsopp, Xerocomus/Boletus rubellus

0

Häftigt fynd!

Elisabeth Jansson

30 aug 2010 kl. 12:30

Rödsoppen har jag aldrig sett i verkligheten,häftigt fynd!
Det måste ha funnits några rester av något träd i gräsmattan.
Jag ska läsa om den,tror att den gillar bok,ek.Jag tror inte att den är så vanlig heller,vet ej om den är rödlistad?

0

Madde Småland

30 aug 2010 kl. 13:21

Tack för svaren:) Ska kolla dom när jag kommer hem ifrån jobbet ikväll.

Om ägaren till gräsmattan är hemma i morgon ska jag fråga honom ifall det har vuxit några träd där. Det är inte omöjligt att det stått både ek och bok där en gång i tiden men iaf inte de senaste 11 åren jag kört förbi där via jobbet. Runt gården och i deras hagar växer båda men närmsta bok och ek växte en bra bit ifrån och med en grusväg och grusplan emellan.

0

Madde Småland

3 sep 2010 kl. 11:33

Tack igen Irene:)

Har kollat upp förslagen och det stämmer in bra på de jag hittat.

Tyvärr var ägaren inte hemma men det bör då finnas ngn rest kvar av ngt träd där soppen växte trots att det inte gick att se.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone