Har bilder på 2 som jag inte kan hitta i mina böcker och är nyfiken på dom.
Den första växer i bokskog och eftersom jag hittade dom medan jag var förkyld kunde jag inte känna ngn lukt. Hatt som liknar de bilder jag sett av prickmusseron men med fot som påminner om vissa spindelskivlingar.
Tack på förhand
Nästa är en vackert röd sopp. Rören är klargula och blånar vid tryck, foten går också i rött med blev grön vid skada. Växte utanför en ladugård på rent gräs. Fanns inga träd eller stubbar på hela gräsmattan. Den största jag fann var ca 7cm i diameter. Lukten var angenäm men stark. Bara efter att ha rört vid soppen så satt lukten kvar på fingrarna.
Har bara sett den på det här stället och det var några km ifrån Smålandstena.
Tack för svaren:) Ska kolla dom när jag kommer hem ifrån jobbet ikväll.
Om ägaren till gräsmattan är hemma i morgon ska jag fråga honom ifall det har vuxit några träd där. Det är inte omöjligt att det stått både ek och bok där en gång i tiden men iaf inte de senaste 11 åren jag kört förbi där via jobbet. Runt gården och i deras hagar växer båda men närmsta bok och ek växte en bra bit ifrån och med en grusväg och grusplan emellan.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.